Παρασκευή 19 Δεκεμβρίου 2014

Ομιλία Β.Αποστόλου ως Εισηγητή του ΣΥΡΙΖΑ για το Δασικό Νομοσχέδιο.



Ομιλία Βαγγέλη Αποστόλου, βουλευτή ΣΥΡΙΖΑ Εύβοιας, ως Εισηγητή στο σ/ν του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής «Πράξεις εισφοράς σε γη και σε χρήμα – Ρυμοτομικές απαλλοτριώσεις και άλλες διατάξεις», στην Ολομέλεια της Βουλής, την Παρασκευή 19 Δεκεμβρίου 2014.

«Κύριε Υπουργέ επαναλαμβάνω την έκκληση του Κοινοβουλευτικού μας εκπροσώπου τονίζοντας ότι αυτό που συμβαίνει με την σωρηδόν κατάθεση τροπολογιών, βεβαίως το καταλαβαίνουμε όλοι προεκλογική περίοδος είναι πλέον, αλλά προσέξτε ευτελίζει την κοινοβουλευτική λειτουργία. Είναι αδιανόητο μέχρι τώρα να κατατίθενται και υπουργικές Τροπολογίες, δεσμευτείτε τουλάχιστον μέχρι το μεσημέρι, ποιες από τις τροπολογίες των βουλευτών θα δεχτείτε και επιπλέον εάν θα αναγκάσει το προεδρείο, τους Υπουργούς που τους αφορά, έχουν τη συγκεκριμένη αρμοδιότητα, να έρθουν εδώ, αύριο, να αιτιολογήσουν τις Τροπολογίες που καταθέτουν.

Τέσσερις μήνες μετά την επέλαση στα δάση με το ν.4280/14 έρχεστε σήμερα να εξαφανίσετε και την τελευταία Ασπίδα προστασίας που προσφέρουν στο φυσικό περιβάλλον τα άρθρα 24 και 117 του συντάγματος. Δύο φορές έχει επιχειρηθεί η συνταγματική τους αναθεώρηση και η προσπάθεια έμεινε μετέωρη. Κι έρχεστε εσείς σήμερα με ένα άρθρο να το κάνετε.

Και η ειρωνεία είναι ότι αυτές τις διατάξεις που αχρηστεύετε σήμερα τις έχετε προτείνει για συνταγματική αναθεώρηση. Δεν το ξέρατε ή έχετε προβλέψει ότι δεν θα προχωρήσει η αναθεώρηση, δηλαδή δεν θα εκλεγεί πρόεδρος; Γιατί κάτι τέτοιο δείχνει το σύνολο του νομοσχεδίου, αλλά και η ρουσφετολογική λειτουργία του κ. Ταγαρά ακόμη και τη τελευταία στιγμή.
Αλήθεια γνωρίζει ο κ. Δήμας την πρότασή σας. Εγώ είμαι σίγουρος ότι θα διαφωνήσει με τις ρυθμίσεις που εισηγείστε με το άρθρο 12 για τις επεμβάσεις στα δάση.

Σας καλώ για μια ακόμη φορά: Αποσύρτε τη συγκεκριμένη διάταξη, όχι γιατί θα κριθεί αντισυνταγματική, το τελευταίο που σας νοιάζει.
Εσείς αυτό που σκέπτεστε τώρα είναι πως θα επιβιώσετε στις εκλογές που έρχονται και γι’ αυτό τα ισοπεδώνετε όλα, αλλά γιατί σας διαβεβαιώνουμε ότι δεν θα επιτρέψουμε την εφαρμογή τέτοιων περιβαλλοντοκτόνων ρυθμίσεων. 

Σας το έχουμε πει και το επαναλαμβάνουμε. Προβλήματα υπάρχουν στο δασικό χώρο. 
Εσείς και οι προκάτοχοί σας τα δημιούργησαν. 
Εμείς προτείνουμε λύσεις αλλά μόνον μετά τη καταγραφή τους.
Κατεδαφίζετε τις ρυθμίσεις των πράξεων εισφοράς σε γη και σε χρήμα.

Τι λέει το αρ.24 του Συντάγματος, παρ.3: 
"Για να αναγνωριστεί μια περιοχή ως οικιστική και για να ενεργοποιηθεί πολεοδομικά, οι ιδιοκτησίες που περιλαμβάνονται σε αυτή συμμετέχουν υποχρεωτικά, χωρίς αποζημίωση από τον οικείο φορέα, στη διάθεση των εκτάσεων που είναι απαραίτητες για κοινωφελείς γενικά χρήσεις και σκοπούς…"

Πως εφάρμοσε αυτή τη διάταξη Ο Ν. 1337/83; Καθορίζοντας τα ποσοστά σε γη που συνεισφέρει κάθε ιδιοκτήτης, ανάλογα με το άθροισμα των ιδιοκτησιών γης ενός και του αυτού ιδιοκτήτη που περιλαμβάνονται στα όρια της προς ένταξη περιοχής, για την δημιουργία των κοινόχρηστων χώρων. 

Κι ως ημερομηνία αναφοράς για τον υπολογισμό των εμβαδών οριζόταν η 10-3-1982, δηλ. ημερομηνία ένα χρόνο πριν την ψήφιση του νόμου.

Τι κάνετε σήμερα; Ορίζετε την έννοια της ιδιοκτησίας με διαφορετικό τρόπο (ως ιδιοκτησία νοείται το γεωτεμάχιο όπως αυτό ορίζεται στο Εθνικό Κτηματολόγιο, ήτοι η συνεχόμενη έκταση γης, που αποτελεί αυτοτελές και ενιαίο ακίνητο), άρα ο υπολογισμός της εισφοράς δεν γίνεται στο άθροισμα των ιδιοκτησιών του ιδιοκτήτη μέσα στην πολεοδομική ενότητα, αλλά σε κάθε γεωτεμάχιο ξεχωριστά. Και ως ημερομηνία αναφοράς ορίζεται η 28-5-2014. 

Υπολογίστε λοιπόν από το 1982 μέχρι σήμερα πόσες μεταβιβάσεις και κατατμήσεις έχουν γίνει. Υπολογίστε τη κερδοσκοπία της γης, την αυθαίρετη δόμηση και τότε θα δείτε πως προκύπτει η αδυναμία σύνταξης ενός αειφόρου πολεοδομικού σχεδιασμού με στοιχεία βιώσιμης κινητικότητας και ενίσχυσης του δημόσιου χώρου έναντι του ιδιωτικού.

Όχι μόνο αποδέχεστε τη διαμορφωμένη κατάσταση των εκτός σχεδίου εκτάσεων και εκτός σχεδίου οικισμών (πυκνή δόμηση, μεγάλης κατάτμησης της γης), αλλά και επιβραβεύετε με την αλλαγή της ημερομηνίας - ορόσημο, τους μεγάλους ιδιοκτήτες. 
Κι αυτό γιατί οι ιδιοκτήτες θα επιβαρυνθούν με μικρότερες εισφορές, επί των κατατετμημένων μικρών ακινήτων και όχι με τις μεγάλες εισφορές σε γη των μεγάλων εκτάσεων του παρελθόντος. 

Με τον τρόπο αυτό όμως αγνοείτε το «πνεύμα» του νομοθέτη του Ν.1337/83 και μειώνετε τους διαθέσιμους χώρους προς κοινοχρησία, πράσινο κλπ.

Έτσι, περιορίζεται η δυνατότητα των δήμων να αποκτήσουν χώρους για κοινωφελείς χρήσεις (πλατείες, παιδικές χαρές κ.λπ.) για περιοχές που εντάσσονται στο σχέδιο. 

Αντίθετα ο κλιμακωτός υπολογισμός της εισφοράς αλλάζει και αντικαθίσταται από διαφορετικό υπολογισμό ο οποίος, παρά τη νομοτεχνική βελτίωση που κάνατε, σαφέστατα επιβαρύνει τις μικρές ιδιοκτησίες μέχρι 250 τ.μ. που αποτελούν το μεγαλύτερο μέρος των ιδιοκτησιών ανά Πολεοδομική Ενότητα.
Αυτό δε που ισχυρίζεστε ότι οι μελετητές των Πράξεων Εφαρμογής ή οι Δημοτικές αρχές μπορούν να αυξήσουν τις εισφορές εάν η διαθέσιμη γη δεν επαρκεί για την εξασφάλιση του ισοζυγίου πρασίνου και κοινόχρηστων χώρων, αποτελεί τουλάχιστον αστειότητα. 
Εδώ φτάνετε να θέτετε θέμα μείωσης των κοινόχρηστων χώρων εάν η τροποποίηση των εγκεκριμένων ρυμοτομικών σχεδίων γίνεται λόγω άρσης αναγκαστικής απαλλοτρίωσης και θα μπορέσει ο μελετητής ή ο Δήμαρχος να αυξήσει τις εισφορές γης; 

Έρχομαι ξανά στην επίθεσή σας στο δασικό οικοσύστημα της χώρας, φτάνετε μέχρι του σημείου εξαφάνισης κάθε συνταγματικής προστασίας. 
Θα σας θυμίσω για μια ακόμη φορά το άρθρο 117 παρ. 3 του Συντάγματος: «Δάση και δασικές εκτάσεις που καταστράφηκαν ή καταστρέφονται από πυρκαγιά ή που με άλλο τρόπο αποψιλώθηκαν ή αποψιλώνονται δεν αποβάλλουν το χαρακτήρα που είχαν πριν καταστραφούν, κηρύσσονται υποχρεωτικά αναδασωτέα και αποκλείεται να διατεθούν για άλλο προορισμό».

Και συμπληρώνει η παρ. 6 ότι η παρ. 3: «εφαρμόζεται και στις οικιστικές περιοχές που αναγνωρίζονται η αναμορφώνονται αφότου ισχύσουν οι νόμοι που προβλέπονται στις παραγράφους αυτές».
Εσείς όχι μόνο αγνοείτε αυτές τις συνταγματικές διατάξεις, τους αντίστοιχους εφαρμοστικούς νόμους, αλλά και τη νομολογία του ΣτΕ για το χρόνο αναφοράς. 
Φτάνετε μέχρι του σημείου καταπατητές που εκχέρσωσαν παράνομα δημόσιες δασικές εκτάσεις από το 1975 έως τον Μάρτιο του 2007 να τους επιβραβεύετε.

Ακόμη και όταν η Διοίκηση έκανε τη δουλειά της εκδίδοντας πρωτόκολλα διοικητικής αποβολής, αυτά ανακαλούνται κι ας έχουν τελεσιδικήσει δικαστικά. Κάπου μάλιστα είδα και μια τροπολογία σε αυτό το θέμα που όχι μόνο είναι φωτογραφική, αλλά και βγάζει μάτι που λέει κι ο λαός μας …θα τα πούμε αύριο.

Άλλο και τούτο: Καταπατητές να ανταμείβονται, στο όνομα της ενίσχυσης του πρωτογενούς τομέα, αποκτώντας την κυριότητα με την καταβολή χρηματικού ανταλλάγματος, το οποίο σημαίνει νομιμοποίηση της αλλαγής χρήσης. 
Με την εξόφληση μπορεί το καταπατημένο δάσος να μεταβιβαστεί. Ξέρετε πολλές δασικές εκτάσεις που να ξεχερσώθηκαν μέχρι το 2007 για αγροτική χρήση; Εγώ καμία.

Αντίθετα θα σας αναφέρω εκατοντάδες χιλιάδες στρέμματα αγροτικών εκτάσεων που δασώθηκαν σε όλη τη χώρα.

Αυτό είναι ένα πρόβλημα που οφείλουμε να το δούμε και να το λύσουμε γιατί αφορά αυτούς που θέλουν να επανέλθουν στη γεωργία: όχι το άλλο των περιαστικών περιοχών και ιδιαίτερα της Αττικής ,που η δέσμευσή τους δεν θα κρατήσει ούτε ένα χρόνο. Διαγράφετε έτσι απλά τον δασικό χαρακτήρα σε περιοχές όπου πριν από το 1975 έγιναν επεμβάσεις με πράξεις της Διοίκησης, π.χ. έκδοση οικοδομικής, χωρίς την έγκριση της αρμόδιας άδειας Δασικής Υπηρεσίας.

Μάλιστα φτάνετε μέχρι το σημείο το Δημόσιο να απεμπολεί τα δικαιώματά του, το τεκμήριο κυριότητας, το οποίο προκύπτει από τον δασικό χαρακτήρα αυτών των εκτάσεων.
Όχι μόνο υπάρχει τεράστιο ζήτημα συνταγματικότητας αλλά και ποινικών ευθυνών, δεδομένου ότι σε αυτές τις περιπτώσεις είναι υποχρεωτική η υποχρέωση του Δημοσίου να εγγράψει το συγκεκριμένο εμπράγματο δικαίωμά του κατά τη κατάρτιση του κτηματολογίου.

Εισάγετε τη τροποποίηση των κυρωμένων δασικών χαρτών. Είναι δυνατόν έτσι απλά να τροποποιείτε κυρωμένους δασικούς χάρτες και να ανακαλείτε αναδασωτέες πράξεις; 

Δεν γνωρίζετε ότι έχουν συνταγματική ισχύ; 
Ειλικρινά σας ομολογώ: Έχετε σκεφθεί καθόλου τι πάτε να κάνετε ;
Συνεχίζω: Τα δημόσια δάση και οι δασικές εκτάσεις μετατρέπονται σε σκουπιδοτενεκέδες διαφόρων χρήσεων εκτός αυτών που επέτρεψε ο ν.4280/14, του Αυγούστου.

Προβλέπονται νέες εγκαταστάσεις που αφορούν στην κατασκευή αθλητικών εγκαταστάσεων, εκπαιδευτικών κτηρίων με τις συνοδευτικές τους εγκαταστάσεις, νοσοκομεία - θεραπευτήρια, εκκλησίες - μονές - ησυχαστήρια, εγκαταστάσεις των Σωμάτων Ασφαλείας, χώρων αποθήκευσης και επεξεργασίας στερεών και υγρών αποβλήτων, σωφρονιστικών καταστημάτων κι ότι χωράει ο νους σας. 
Στα δάση μπορούν να χωροθετήσουν και νομικά πρόσωπα "μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, τα οποία επιδιώκουν κοινωφελείς σκοπούς".

Το μόνο ζήτημα που υπάρχει είναι αυτό με τις κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις και πρέπει να το δούμε, αλλά το ασαφές "εγκαταστάσεις πολιτιστικού χαρακτήρα", ακόμη και αν έχουν κριθεί κατεδαφιστέες, έχουν εκδοθεί πράξεις αποβολής ή επιβολής προστίμων ή βρίσκονται σε αναδασωτέες εκτάσεις να παίρνουν συγχωροχάρτι για τρία χρόνια από την ισχύ του νόμου 4280/2014 αν αποκτήσουν στο ενδιάμεσο διάστημα τις κατά περίπτωση απαιτούμενες άδειες, ξεφεύγει των ορίων.

Με άλλη πονηρή διατύπωση αλλάζετε ακόμη και τους χάρτες του Ρυθμιστικού της Αθήνας, που ψηφίστηκε με τον νόμο 4277 το καλοκαίρι επίσης. Το βασικό οδικό δίκτυο αίφνης μεγαλώνει τόσο που από τη Βάρης - Κορωπίου, όπου είναι το τέλος του, τώρα φτάνει στο Λαύριο. 
Τερατώδης αλλαγή, που θα γεμίσει τη ζώνη από το λιμάνι του Πειραιά μέχρι την παραλιακή στο Λαύριο με εμπορικές χρήσεις, όπως φρόντισε άλλος νόμος του ΥΠΕΚΑ.

Αντί Προεδρικού Διατάγματος, το οποίο βασίζεται σε μελέτη επί της οποίας γνωμοδοτούν φορείς και προϋποθέτει έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου από το ΣτΕ, οι μεταβατικές διατάξεις των προστατευτικών διαταγμάτων για την ενίσχυση της κατοικίας στα Εξάρχεια και την Πλάκα αποκτούν... απεριόριστη διάρκεια.

Στα Εξάρχεια διάταξη του νομοσχεδίου ανατρέπει το ειδικό καθεστώς έτσι όπως προσδιορίζεται από το Π.Δ. του 1993 περί καθορισμού ειδικών χρήσεων γης στις περιοχές Εξαρχείων, Μουσείου και Λόφου Στρέφη, επιτρέποντας τη μεταβίβαση υφιστάμενων χρήσεων σε περιπτώσεις συνταξιοδότησης - θανάτου, παρ' ότι απαγορεύονται οι χρήσεις αυτές.
Στην Πλάκα εμπορικά καταστήματα, ταβέρνες, καφενεία κ.ά. που προϋπήρχαν της 23.11.1982 εντός διατηρητέων κτιρίων και προϋφίστανται του χαρακτηρισμού μπορεί να συνεχιστεί η λειτουργία τους και να αλλάξουν χέρια, παρ' ότι απαγορεύεται από τις χρήσεις του Π.Δ.

Για όγδοη συνεχή φορά αλλάζουν οι διατάξεις του νόμου 4067/2012 του Νέου Οικοδομικού Κανονισμού. 
Μεταξύ άλλων δίδονται απλόχερα παρεκκλίσεις στις επεκτάσεις βιομηχανικών εγκαταστάσεων, στα ύψη ιερών ναών, ενώ επανέρχεται διάταξη που έχει κριθεί αντισυνταγματική από το ΣτΕ και κατήργησε ο 1337/83. Με αυτήν η επέκταση των οικισμών προχωρά και σε εκτός σχεδίου περιοχές, αφού οι εκτός σχεδίου ιδιοκτησίες που "βλέπουν" την απέναντι οικοδομική γραμμή μπορούν να κτίσουν με τους όρους δόμησης του οικοδομικού τετραγώνου που αυτή περικλείει.»

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου