Κατά την ομιλία του για το
εισαγόμενο ν/σ για τα αυθαίρετα στην Επιτροπή παραγωγής & εμπορίου της
Βουλής ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ για το ν/σ Βαγγέλης Αποστόλου μεταξύ άλλων
τόνισε τα παρακάτω:
«Μέχρι σήμερα δεν κάνατε τίποτα
για την αντιμετώπιση της αυθαίρετης δόμησης, αν και είχατε τη δυνατότητα, αλλά
και δε θα κάνετε τίποτα για να σταματήσετε την αυθαίρετη δόμηση αφού και η
τωρινή νομοθετική σας πρωτοβουλία δεν
διαφέρει καθόλου από όσες έχουν παρθεί μέχρι σήμερα, που όλες έχουν ως
μόνιμες επωδούς:
1)
Λύνουμε
το κοινωνικό πρόβλημα που
έχουν οι κάτοχοι αυθαιρέτων, σήμερα είναι το πρόβλημα μεταβίβασης και σύστασης
εμπράγματου δικαιώματος, χθες ήταν το πρόβλημα στέγασης των οικογενειών - Στη προκειμένη περίπτωση το πρόβλημα
μεταβίβασης λειτουργεί και ως μέσο πίεσης χωρίς να είναι βέβαιο ότι η σύσταση
εμπράγματου δικαιώματος που να στηρίζεται σε υπεύθυνες δηλώσεις μπορεί να
παράγει έννομα αποτελέσματα
2)
Παίρνουμε
χρήματα για να θεραπεύσουμε / αντισταθμίσουμε τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις -
Πρόκειται για το πιο αστείο επιχείρημα, αφού όλοι μας πλέον γνωρίζουμε ότι όσοι
υποβάλλουν αντίστοιχες δηλώσεις το κάνουν κυρίως για να καταθέσουν τον οβολό
τους στα άδεια ταμεία του δημοσίου. Τα
περί πράσινου ταμείου και περιβαλλοντικού ισοζυγίου αποτελούν στάχτη στα μάτια.
Μέχρι σήμερα η υφαρπαγή των εισφορών των ελλήνων πολιτών από το δημόσιο γινόταν
παράνομα κι έφτανε μέχρι το 97,5% των πόρων του, αφού τόσο με το νόμο 3843/10
,όσο και τον 4014/11 ήταν υποχρεωτική η είσπραξή τους από το Πράσινο Ταμείο.
Σήμερα γίνεται και τυπικά παραμάγαζο του Υπουργού των Οικονομικών αφού θα
υπάρχει η δυνατότητα αφαίμαξης και του ελάχιστου 2,5 % που του απέμεινε.
3)
Κόβουμε
με το μαχαίρι την αυθαίρετη δόμηση,
ορίζοντας συγκεκριμένη περίοδο εφαρμογής της ρύθμισης - Η
αλήθεια είναι ότι η περίοδος εφαρμογής και με τη τωρινή ρύθμιση θα
μετατοπίζεται από εξάμηνο σε εξάμηνο με τις αλλεπάλληλες τροποποιήσεις που θα
ακολουθούν , όπως συμβαίνει σε κάθε ρύθμιση. Μην ξεχνάτε ότι η περίοδος
εφαρμογής του 4014/11 που έληξε 31 Μαϊου του 2013 αντιστοιχούσε σε τέταρτη
παράταση.
4)
Βάζουμε
κόκκινη γραμμή στην αυθαίρετη δόμηση, κατεδαφίζοντας άμεσα κάθε νέο παράνομο κτίσμα - Αυτό δεν το πιστεύει κανείς, ούτε κι εσείς κ. Υπουργέ . Αντίθετα με
όλα όσα προανέφερα κλείνετε το μάτι και στους επόμενους καταπατητές.
Η μόνη ιδιαιτερότητα του ν/σ
αφορά τη κάλυψη του νομοθετικού κενού που θα προκύψει από την ακύρωση του
προηγούμενου νόμου 4014/11 για τις τακτοποιήσεις των αυθαιρέτων. Κι αυτή η
ιδιαιτερότητα δείχνει όχι μόνο έλλειψη
σεβασμού στις αποφάσεις του ανώτατου ακυρωτικού δικαστηρίου, του ΣτΕ, αλλά και
επιθετική συμπεριφορά, αφού ακυρώνεται μια νομολογία του πριν ακόμη
δημοσιευθεί. Θα ‘λεγα το πιο ελαφρύ, η στιγμή που εισάγεται η συγκεκριμένη
νομοθετική πρωτοβουλία δεν περιποιεί τιμή για την κοινοβουλευτική μας
δημοκρατία.
Προσπαθείτε να επαναφέρετε από το
παράθυρο τη μεταφορά του συντελεστή δόμησης - που επανειλημμένα έχει κριθεί
αντισυνταγματικός για τον τρόπο εφαρμογής του από το ΣτΕ - καθώς από
πολεοδομικό εργαλείο για την αποζημίωση σε είδος των ιδιοκτητών διατηρητέων ή
ρυμοτομούμενων ακινήτων μετατράπηκε σε μέσο κερδοσκοπίας υποβαθμίζοντας τις
πόλεις. Το ΣτΕ έχει αποδεχθεί με τις
αποφάσεις του τον σχεδιασμό ζωνών υποδοχής συντελεστή μόνον ύστερα από
πολεοδομικό σχεδιασμό. Και τέτοιες ζώνες δεν έχουν θεσμοθετηθεί .
Από την άλλη γιατί ανασύρετε
παλαιοκομματικές συνταγές τάζοντας μεταφορά συντελεστή δόμηση από το πουθενά,
τον οποίο θα αγοράσουν ή θα ανταλλάξουν οι οικοδομικοί συνεταιρισμοί για να
μπορούν να χτίσουν περισσότερο στο τμήμα της έκτασής τους που μπορεί να είναι
οικοδομήσιμο; Έχετε εξετάσει τις
διαδικασίες αγοράς όλων των εκτάσεων των οικοδομικών συνεταιρισμών; Έχουν
σήμερα όλα τα μέλη στη κατοχή τους τη συγκεκριμένη μερίδα; Μήπως τελικά
πίσω από τις ρυθμίσεις που κάνετε έχουμε μια νέα επέλαση του real estate;
Γιατί εκχυδαΐζετε
τους στοιχειώδεις κανόνες πολεοδομικού σχεδιασμού , συνδέοντάς τους με την αξιοποίηση
της αυθαιρεσίας και της παρανομίας για εισπρακτικούς λόγους ;
Αφού
προαναγγείλατε τη κατάθεση νέου ν/σ για τον πολεοδομικό σχεδιασμό γιατί προχωρείτε σήμερα και σε τέτοιες ρυθμίσεις;
Προχτές ψηφίσατε το νόμο για το
κτηματολόγιο και τους δασικούς χάρτες. Γιατί
σήμερα αφήνετε ανοικτό – με δήλωσή σας - το θέμα του αποχαρακτηρισμού εκτάσεων
με τη ψήφιση νέου ν/σ που θα καταργεί τους χάρτες του 1945 ;
Έχουμε βομβαρδιστεί με μια
καταιγίδα νόμων ,νομοσχεδίων και υπουργικών δηλώσεων από πλευράς του Υπουργείου
σας, αλλά και άλλων όπως των Υπουργείου Ανάπτυξης και του Τουρισμού, που κατακρημνίζουν κάθε περιβαλλοντική προστασία
και νομολογία.
Θεσμοθετείτε τη τράπεζα γης μέσα
από την οποία θα κάνετε ανταλλαγές οικοπεδικής γης. Εμείς είχαμε στο νου μας
μια τέτοια τράπεζα για να βοηθήσει την αγροτική δραστηριότητα. Εσείς τη κάνετε
για να πολεοδομήσετε την αγροτική γη , γιατί και μόνο η ρύθμιση που εισάγετε για την άρση της προστασίας της αγροτικής γης
υψηλής παραγωγικότητας δείχνει ότι τελικά σε αυτή τη χώρα όλα θα πουλιούνται
και όλα θα αγοράζονται.
Στο ν/σ περιλαμβάνονται πολλές
και ειδικές διατάξεις για τις οποίες θα μιλήσουμε στη κατ΄άρθρο συζήτηση.
Για να αντιμετωπιστεί ριζικά η
αυθαίρετη δόμηση πρέπει πρώτιστα να δοθεί ένα σαφές μήνυμα προς την κοινωνία
και αυτό περνά μέσα από δύο κινήσεις.
Η πρώτη έχει σχέση με τις
κατεδαφίσεις και η δεύτερη με την κατάργηση της εκτός σχεδίου δόμησης.
Αυτή την
ώρα υπάρχουν σε όλη την Ελλάδα πάνω από 3.300 αυθαίρετα με τελεσίδικα
πρωτόκολλα κατεδάφισης. Να κατεδαφιστούν πάραυτα.
Επίσης αποτελεί κοινή παραδοχή
ότι η εκτός σχεδίου δόμηση αποτελεί τη
μήτρα της παράνομης δόμησης. Να ξεκινήσει άμεσα η κατάργησή της από την τσιμεντοποιημένη
πλέον Αττική και να επεκταθεί σταδιακά σε όλη την Ελλάδα.
Η αντιμετώπιση της ως τώρα
παράνομης δόμησης ξεκινά από την καταγραφή των αυθαιρέτων και φτάνει μέχρι τα
κοινωνικά προβλήματα που θα προκύψουν από την διαχείρισή τους . Δεν υπάρχει σήμερα σαφής εικόνα όχι μόνο
για τον αριθμό και το είδος των αυθαιρεσιών αλλά και για την εμπράγματη
κατάστασή τους και τις χρήσεις των εδαφών που βρίσκονται. Κι αυτό θα επιτευχθεί
με την επιτάχυνση των εργασιών
κατάρτισης του κτηματολογίου και σύνταξης των δασικών χαρτών.
Τότε όμως θα καταστεί δυνατή η κατάταξη των αυθαιρέτων σε δυο βασικές
κατηγορίες, κατά χρήσεις γης που βρίσκονται και κατά κοινωνικές ανάγκες που
καλύπτουν, στοιχεία που πρέπει να ληφθούν σοβαρά υπόψη σε μια πολιτική
προσέγγιση του προβλήματος των υπαρχόντων αυθαιρέτων.
Η προσέγγιση αυτή έχει πολιτικό
κόστος.
Εμείς θα
το αναλάβουμε γκρεμίζοντας και νομιμοποιώντας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου