Ομιλία του βουλευτή Εύβοιας Βαγγέλη Αποστόλου, και συντονιστή θεμάτων Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων της Κ.Ο., για το σ/ν του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων: Κύρωση των Συμφωνιών Τροποποίησης των Συμβάσεων Παραχώρησης των μεγάλων οδικών έργων και ρύθμιση συναφών θεμάτων.
«Για μας το ζητούμενο στις συμβάσεις που συζητάμε είναι το πως θα γίνουν τα έργα, με ποιές προτεραιότητες και σε ποιους χρόνους. Τα συγκεκριμένα έργα απαιτούσαν νέο φθηνότερο σχεδιασμό προκειμένου να μειωθεί το κόστος, με νέες αποτιμήσεις λόγω νέων τιμών εργασίας και υλικών.
Όπως επίσης η αποπληρωμή τους δεν μπορεί να γίνεται με διόδια, που δε θα παίρνουν υπόψη τους τη σημερινή οικονομική και κοινωνική πραγματικότητα για τους χρήστες που πάνε στις δουλειές τους, για τα φτωχότερα στρώματα, για τους οικονομικά ασθενέστερους. Είναι απαράδεκτη η άποψη ότι όσοι δε μπορούν υπάρχει η λαιμητόμος του παράδρομου. Είναι προκλητική η συγκεκριμένη πρότασή σας, ιδιαίτερα στο δρόμο Χαλκίδας-Σχηματαρίου.
Οι παραχωρήσεις των αυτοκινητοδρόμων παρουσιάζουν πολλές πρωτοτυπίες.
Ενώ εσείς χαράσσετε την πολιτική και τους βασικούς σχεδιασμούς των συγκεκριμένων έργων και βέβαια διασφαλίζετε και τη χρηματοδότηση δεν συμμετέχετε ούτε ως παρατηρητής στην υλοποίηση, όλα ανατίθενται σε εταιρείες ιδιωτικού συμφέροντος
Μια άλλη πρωτοτυπία είναι ο τρόπος αποπληρωμής τους. Υπάρχουν έργα που ήδη έχουν παραχωρηθεί εδώ και χρόνια, όπως και έργα για τα οποία πληρώνονται διόδια εδώ και δεκαετίες χωρίς να έχει γίνει ούτε ένα ευρώ έργο. Καταβάλλεται δηλαδή αντίτιμο χρήσης δρόμων από πολίτες που κατά μεγάλο μέρος δε θα ζουν για να τους απολαύσουν.
Υπάρχουν άλλα έργα τα οποία έχουν ολοκληρωθεί εδώ και χρόνια και καλούνται οι χρήστες τους να καταβάλλουν αντίτιμο χρήσης που θα αποπληρώσει άλλα έργα.
Τελικά το χρηματοδοτικό σχήμα αυτών των παραχωρήσεων καταλήγει στον Έλληνα πολίτη, αφού τη συνεισφορά του δημοσίου πληρώνει ο φορολογούμενος και τη συνεισφορά των τραπεζών και του εργολάβου ο χρήστης. Παλαιότερα τα έργα είχαν επιλεκτικά διόδια στον άξονα Αθήνα- Πάτρα και Αθήνα - Θεσσαλονίκη. Τώρα δεν έχετε αφήσει ούτε τους παράδρομους.
Τελικά αυτό που καταφέρατε με τις συγκεκριμένες συμβάσεις είναι να αποζημιώσει το δημόσιο όλες τις ζημιές των εργολάβων και να συμφωνήσετε ένα νέο χρηματοδοτικό σχήμα με περισσότερη δημόσια χρηματοδότηση.
Κι έρχομαι στη σύμβαση παραχώρησης της Ιονίας οδού, την οποία καλούμαστε οι Ευβοιώτες και οι επισκέπτες της Εύβοιας να χρηματοδοτήσουμε με τη τοποθέτηση διοδίων στο δρόμο Σχηματαρίου- Χαλκίδας.
Πρόκειται για ένα δρόμο που έχει κατασκευαστεί στο σύνολό του, δεν έχει καταβάλει ούτε ένα ευρώ ο ανάδοχος αφού πληρώθηκε από εθνικούς και κοινοτικούς πόρους, τους οποίους βεβαίως έχουμε εδώ και 17 χρόνια πολλαπλάσια πληρώσει με τα διόδια που καταβάλλαμε στο Σχηματάρι, στην είσοδο του νομού. Αυτά μας λέγατε τότε, όταν διαμαρτυρόμασταν για την υποχρέωσή μας να πληρώνουμε διόδια για τη χρήση του επόμενου τμήματος της εθνικής οδού, πράγμα που άλλοι έκαναν, αλλά όχι εμείς. Πριν το πόλεμο για να μπει κάποιος στην πόλη της Χαλκίδας πλήρωνε διαπύλια τέλη. Μετά το 1962 που φτιάχτηκε η συρταρωτή γέφυρα πληρώναμε μέχρι το 1977 τέλος διέλευσης και τώρα ετοιμαζόμαστε για αντίτιμο χρήσης.
Σε απάντηση αναφοράς μου για το συγκεκριμένο ζήτημα ενώ αποδέχεστε ότι το κόστος των διοδίων για τους κατοίκους της περιοχής θα είναι δυσβάσταχτο ξεπερνάτε το πρόβλημα με την προτεινόμενη εναλλακτική λύση, αναφέροντας: «Σε ό,τι αφορά στην οικονομική επιβάρυνση των κατοίκων από το κόστος διέλευσης των διοδίων, σημειώνεται ότι η χρήση του Έργου Παραχώρησης δεν είναι υποχρεωτική, δεδομένης της δυνατότητας χρήσης εναλλακτικών διαδρομών.» Η εναλλακτική διαδρομή που επικαλείστε έχει μεταβληθεί σε εκατόμβη θυμάτων. Κάθε μέτρο αυτής της διαδρομής κι ένα εικονοστάσι.
Ο κόσμος έχει ξεσηκωθεί. Ούτε τους σταθμούς είσπραξης δε θα αφήσουν να φτιάξετε. Πριν καταθέσω το ομόφωνο χθεσινοβραδινό ψήφισμα Φορέων και Δημοτικού Συμβουλίου Χαλκιδέων σας διαβάζω μία παράγραφο και σας προλέγω ότι αυτοί που συμφώνησαν ομόφωνα στο ΣΥΡΙΖΑ δεν είναι:
-ΑΠΟΦΑΣΙΖΕΙ να εμποδίσει στην πράξη την κατασκευή του νέου Σταθμού Διοδίων στον αυτοκινητόδρομο Σχηματαρίου – Χαλκίδας.
-ΕΞΟΥΣΙΟΔΟΤΕΙ τον Δήμαρχο προκειμένου να προβεί στις δέουσες ενέργειες ώστε οι εργοταξιακές δυνάμεις του Δήμου να βρίσκονται σε ετοιμότητα και να παρέμβουν για να αποτρέψουν την εγκατάσταση του νέου Σταθμού, όταν αυτή επιχειρηθεί.
Και επαναλαμβάνω μην τα φορτώνεται ΣΥΡΙΖΑ.
Τους φτιάξατε έτσι και για ένα λόγο παραπάνω: ούτε μια παρέμβαση εδώ και χρόνια στο άθλιο- αρχέγονο το ονομάσατε προχθές στην Επιτροπή - οδικό δίκτυο της Εύβοιας δεν έχετε γίνει.
Στην τελευταία συνεδρίαση της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου ο Υπουργός ανακοινώσατε την ένταξη στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων της παράκαμψης Χαλκίδας. Ψάχνω να το βρω και δεν το βρίσκω. Δεν υπάρχει κάλυψη από πλευράς χρηματοδότησης. Τα ίδια κάνετε με το νοσοκομείο Χαλκίδας έχει ενταχθεί εδώ και χρόνια σε πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων αλλά έχει καταντήσει γιοφύρι της Άρτας. Άρα λοιπόν μην περιπαίζεται την κοινωνία, ανακοινώνοντας εντάξεις έργων χωρίς να έχετε εξασφαλίσει τις απαραίτητες χρηματοδοτήσεις.
Εμείς δεν μπορούμε να ψηφίσουμε τη ρύθμισή σας γιατί οδηγεί το Ελληνικό δημόσιο δηλαδή τον Έλληνα πολίτη σε βάρη που δεν μπορεί να ανταποκριθεί.
Κι επειδή έχουμε καταθέσει και μία Τροπολογία, αναφέρομαι στην Τροπολογία για τους πλειστηριασμούς, έχουμε συζητήσει μεταξύ μας αγαπητοί συνάδελφοι και για το περιεχόμενο της τροπολογίας μας ουσιαστικά συμφωνείτε κι εσείς, άρα μήπως είναι η ευκαιρία έστω σε αυτήν την τοπολογία να βρεθεί ένας τρόπος να συνυπάρξουμε, γιατί ο ελληνικός λαός δεν αντέχει καταστάσεις σαν κι αυτές που φαίνεται ότι έρχονται.»
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου