Προς τον κ.Υπουργό Εργασίας Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας
Μεγάλος αριθμός ιδιωτικών σχολείων αυθαιρέτως και παρανόμως
δεν κατέβαλε το Δώρο Πάσχα στους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς. Την πρακτική αυτή
επισημοποίησε με πρόσφατη απόφασή της η διοίκηση του Κολλεγίου Αθηνών, που
εξυπηρετώντας ευρύτερο σχεδιασμό εργοδοτικών συμφερόντων, ανακοίνωσε στους
εκπαιδευτικούς την «ενσωμάτωση» του 13ου και του 14ου
μισθού στις αποδοχές τους. Προφανής
στόχος της ενέργειας αυτής του «Ελληνοαμερικανικού Εκπαιδευτικού Ιδρύματος»
(Ε.Ε.Ι.) είναι η επέκταση της κατάργησης δώρων και επιδόματος αδείας σε
ολόκληρο τον ιδιωτικό τομέα.
Επειδή, ο ν.
682/77 (άρθρο 36, παρ. 1) προβλέπει το ελάχιστο όριο των αποδοχών που μπορούν
να λαμβάνουν οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί, επομένως ο νομοθέτης επιτρέπει σαφώς
τη συνομολόγηση μεγαλύτερων αποδοχών («Οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί λαμβάνουν τουλάχιστον τας εκάστοτε αποδοχάς των
ομοβάθμων των δημοσίων εκπαιδευτικών μετά των πάσης φύσεως επιδομάτων»). Οι
εργοδότες, αντιθέτως, επιχειρούν να επαναφέρουν τις διατάξεις του
αναχρονιστικού νόμου 3855/1958 (άρθρο 3, παρ. 1) – ο οποίος καταργήθηκε από το
προαναφερθέν άρθρο του ν. 682/77 σύμφωνα με τον οποίο «αι αποδοχαί του
διδακτικού προσωπικού των ιδιωτικών σχολείων παρακολουθούν τας αποδοχάς μετά των πάσης φύσεως επιδομάτων (…) ως και τας εκάστοτε αυξομειώσεις των εν
ενεργεία ομοιοβάθμων των δημοσίων εκπαιδευτικών λειτουργών».
Επειδή, πηγή
ρύθμισης των αποδοχών είναι η ατομική σύμβαση (άρθρο 30, ν. 682/77) που έχει
προκύψει από τους όρους συλλογικών συμβάσεων/συμφώνων, αποφάσεων διαιτησίας και
τυχόν επιχειρησιακή συνήθεια. Στην ατομική σύμβαση των ιδιωτικών εκπαιδευτικών
το ελάχιστο όριο είναι οι αποδοχές των δημόσιων συναδέλφων τους και
προστίθενται επιδόματα και προσαυξήσεις που δίδονταν επί μακρό χρονικό διάστημα
ως επιχειρησιακή συνήθεια (Υπουργείο Εργασίας, Α.Π.:355/28/17-1-2011).
Επειδή, ο ν.
4024/2011 (που ορίζει το Ενιαίο Μισθολόγιο-Βαθμολόγιο των δημόσιων υπαλλήλων)
δεν έχει πεδίο εφαρμογής του τους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς. Σύμφωνα με
υπουργική εντολή προς τη Δ/νση Ιδιωτικής Εκπαίδευσης (Α.Π. 10289/21-11-2012)
και έγγραφο του ΥΠΑΙΘΠΑ
(Φ.18/150576/δ5/29-11-2012) ορίζεται ότι η ένταξη των ιδιωτικών εκπαιδευτικών
σε βαθμούς και κλιμάκια είναι πλασματική (δηλ. ως προς τις αποδοχές αναγνωρίζει
το κατώτατο όριο και δεν καθορίζει το σύνολο των αποδοχών που προκύπτει από
τους όρους της ατομικής τους σύμβασης). Γίνεται, δε, σαφές και στα δύο επίσημα
έγγραφα ότι οι πραγματικές αποδοχές των ιδιωτικών εκπαιδευτικών προκύπτουν από
τις ατομικές τους συμβάσεις και από συλλογικά σύμφωνα/συμβάσεις εργασίας.
Επειδή, οι μνημονιακές
περικοπές (μεταξύ των οποίων και η περικοπή του Δώρου Πάσχα) στους δημόσιους
εκπαιδευτικούς, και κατ’ επέκταση στους δημόσιους υπαλλήλους, παρά το γεγονός
ότι είναι ασύμβατες με το Σύνταγμα και τις Διεθνείς Συμβάσεις αφορούν το
δημόσιο ως εργοδότη και δεν μπορεί να επεκταθούν στον ιδιωτικό τομέα της
οικονομίας. Ως γνωστόν, σύμφωνα με το Ν.1082/1980 και την ΚΥΑ 19040/1981 που
εκδόθηκε προς εκτέλεση του νόμου, ρυθμίστηκαν για τον ιδιωτικό τομέα τα Δώρα
Χριστουγέννων, Πάσχα και επιδόματος αδείας κατά τρόπο «πάγιο, μόνιμο και
σταθερό». Για τους εργοδότες που δεν συμμορφώνονται με την καταβολή των Δώρων
και του επιδόματος αυτομάτως επισύρονται οι ποινικές κυρώσεις που προβλέπονται
στο άρθρο 8, παρ.1 του Ν. 2336/95
Κατόπιν τούτων
ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:
Σε ποιες ενέργειες θα προβεί το Υπουργείο που εποπτεύει για να
ανακληθεί η παράνομη απόφαση της διοίκησης του Κολλεγίου Αθηνών και όσων άλλων
ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων έχουν προβεί σε ανάλογη ενέργεια και για την
αποκατάσταση της εργασιακής και συνταγματικής νομιμότητας στο χώρο της
ιδιωτικής εκπαίδευσης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου