Πέμπτη 16 Σεπτεμβρίου 2021

Β. Αποστόλου: Η νησιωτικότητα και το μεταφορικό ισοδύναμο αποτελεί ζητούμενο για τη Β. Εύβοια

 Χαλκίδα, 16 Σεπτεμβρίου 2021


ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ




Ομιλία του Βαγγέλη Αποστόλου, Βουλευτή ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ Ν. Ευβοίας και πρώην Υπουργού, κατά τη συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής του σ/ν του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής «Κύρωση κώδικα νομοθεσίας για την ολοκληρωμένη θαλάσσια πολιτική στον νησιωτικό χώρο και για τον μηχανισμό εφαρμογής, την κρατική εποπτεία και τους γενικούς όρους υλοποίησης του Μεταφορικού Ισοδυνάμου».

Κύριε Υπουργέ το ν/σ που φέρατε το Γενάρη του 21 ήταν η πρότασή σας για μια ολοκληρωμένη θαλάσσια πολιτική. Το ίδιο είπε ο εισηγητής σας και για το σημερινό.
Θα περίμενα τουλάχιστον, πέραν της κωδικοποίησης, η πρότασή σας για τη νησιωτικότητα της χώρας να είναι πιο συγκεκριμένη, κυρίως όσον αφορά στις δυνατότητες και τα συγκριτικά πλεονεκτήματά της. Όπως επίσης θα περίμενα να κάνετε μια αναφορά στις πρωτοβουλίες που πήρε για τη νησιωτικότητα η δική μας Κυβέρνηση.

Θα αναφερθώ, που τουλάχιστον εγώ ως Υπουργός υπηρέτησα τη νησιωτικότητα. Και κυρίως για να απαντήσω συγκεκριμένα.
Εμείς καταθέσαμε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο στον πρωτογενή τομέα, με ένα μέρος του να έχει ήδη υλοποιηθεί. Οι παράγοντες που λήφθηκαν υπόψη στη διαμόρφωση του σχεδίου μας ήταν όλα εκείνα τα στοιχεία που αποτελούσαν κίνητρο και ταυτόχρονα πρόκληση για να αναπτυχθεί ο πρωτογενής τομέας σε όλες τις νησιωτικές περιοχές της χώρας μας, ως τομέας μικρού μεγέθους, υψηλής προστιθέμενης αξίας, καθοριστικής συνέργειας με άλλους κλάδους και παράγοντας εσωτερικής συνοχής και ισορροπίας.

Τι κάναμε εμείς για να στηρίξουμε το σχέδιό μας;
Κατ΄αρχήν προχωρήσαμε στην εκχώρηση του 37% των πόρων του ΠΑΑ 2014-2020, που μαζί με τα LEADER του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης και της Αλιείας εξασφάλισαν σημαντικές χρηματοδοτήσεις.
Μπορέσαμε έτσι να υπηρετήσουμε ειδικές προβλέψεις στήριξης της νησιωτικότητας στο μέτρο των νέων αγροτών σε μικρά νησιά και ιδίως όταν η εγκατάσταση αφορά στο τομέα της κτηνοτροφίας, στα μέτρα/κίνητρα για μικρές γεωργικές εκμεταλλεύσεις των μικρών νησιωτικών περιοχών, στα μέτρα/κίνητρα για ενίσχυση του εκσυγχρονισμού των Γεωργικών Εκμεταλλεύσεων (Σχέδια Βελτίωσης), στις δράσεις πιστοποίησης αγροτικών προϊόντων και υιοθέτησης συστημάτων ποιότητας, στη μεταποίηση και εμπορία γεωργικών προϊόντων, στην εγκατάσταση νέων γεωργών.
Επαναπροσεγγίσαμε επίσης το Ειδικό Πρόγραμμα ενίσχυσης της μεταφοράς πρώτων υλών από την ηπειρωτική Ελλάδα στα μικρά νησιά, αλλά και της τοπικής γεωργικής παραγωγής και των παραδοσιακών εξαγωγών από τα ίδια νησιά.

Κι έρχομαι στη διεύρυνση των αρμοδιοτήτων της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής. Το έχουμε ξαναπεί :Είναι προς θετική κατεύθυνση η ρητή αναφορά της Εύβοιας και της Κρήτης. Είχε συζητηθεί και επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ.
Θέλω όμως να καταστήσω σαφές ότι δεν αρκεί από μόνη της η σχετική ρύθμιση, γιατί η νησιωτικότητα ορίζεται βάσει ευρωπαϊκών Κανονισμών, σύμφωνα με τους οποίους ως μικρά νησιά Αιγαίου ορίζονται όσα έχουν μόνιμο πληθυσμό μέχρι 100.000 κατοίκους.
Γι αυτό η κοινοτική χρηματοδότηση στο πλαίσιο του ΠΑΑ και των Κανονισμών της Ε.Ε., για τη στήριξη της γεωργίας στα μικρά νησιά Αιγαίου δεν αλλάζει.
Θα αλλάξει η στήριξη μόνο για εθνικά μέτρα που δεν χρηματοδοτούνται από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Άρα εξακολουθούν να εξαιρούνται η Εύβοια και η Κρήτη από τις ευνοϊκές διατάξεις για τα μικρά νησιά Αιγαίου όπως για παράδειγμα το αυξημένο ποσοστό ενίσχυσης των ιδιωτικών επενδύσεων κλπ.

Υπάρχει επίσης και ο Κανονισμός 229/2013, ο οποίος χρηματοδοτεί και ειδικά μέτρα για τη γεωργία στα μικρά νησιά του Αιγαίου, όπως το ισοδύναμο των μεταφορικών στα αγροτικά προϊόντα και τις ζωοτροφές.

Και στους ορισμούς αυτού του κανονισμού η Εύβοια και η Κρήτη εξαιρούνται ρητά.
Στον άξονα των καυσίμων, ενώ θα έπρεπε να ξεκινήσει η εφαρμογή της επιδότησης στο σύνολο των νησιών, όπως είχε προγραμματιστεί από τη δική μας Κυβέρνηση, η ΝΔ με νομοθετική ρύθμιση, κατήργησε το σκέλος αυτό του μέτρου, στο σύνολό του, αντικαθιστώντας το με ένα μικρό επίδομα μόνο για τους μόνιμους κατοίκους.
Αποτέλεσμα της επιλογής αυτής είναι να υπάρξει δυσανάλογη αύξηση του κόστους των καυσίμων και ιδιαίτερα στα μικρά νησιά η τιμή της αμόλυβδης να ξεπεράσει τα 2 €/ lt.

Η ευρύτατη αποδοχή του Μεταφορικού Ισοδύναμου από τους κατοίκους και επιχειρηματίες των μικρών νησιών ανάγκασε την κυβέρνησή σας να το συνεχίσει. Χαίρομαι διπλά γι αυτό γιατί επί πλέον σας ανάγκασε να αποδεχτείτε ότι ήτα έργο της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ.
Όμως οι καθυστερήσεις στις πληρωμές είναι μεγάλες. Δεν προχώρησε η κυβέρνησή σας στην επιδότηση των καυσίμων σε όλα τα νησιά, όπως σχεδιάζαμε εμείς, ούτε προβαίνει σε πιο γενναία μέτρα επέκτασης του μέτρου που έχουμε προτείνει, όπως είναι η ένταξη του συνόλου των κατοίκων της χώρας με σκοπό την ενίσχυση του εσωτερικού τουρισμού.
Πρέπει λοιπόν για να έχει ουσία και περιεχόμενο η διεύρυνση της νησιωτικότητας όλα αυτά να επαναπροσδιοριστούν σε συνεννόηση με την Ε. Επιτροπή, είτε με τροποποίηση των σχετικών κανονισμών, είτε με την έκδοση νέων.

Πριν κλείσω τη παρέμβασή μου θα ήθελα κε Υπουργέ να καταστήσετε υλοποιήσιμη τη δέσμευση της κυβέρνησής σας ότι στη πληγείσα Β. Εύβοια, αλλά και γενικότερα στην Εύβοια η νησιωτικότητα και το μεταφορικό ισοδύναμο θα βρουν πλήρη εφαρμογή, πράγμα που θεσμικά ακόμη δε έχει κατοχυρωθεί.
Αλλά τι να περιμένουμε όταν ακόμη για την Καρυστία αποτελεί ακόμη ζητούμενο η σύνδεσή της με τις απέναντι Κυκλάδες.”

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου