Τετάρτη 1 Σεπτεμβρίου 2021

Β. Αποστόλου: Κερκόπορτα συμφερόντων η ΠΝΠ για τις πυρκαγιές

 Χαλκίδα, 31 Αυγούστου 2021


ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ




Ομιλία του Βαγγέλη Αποστόλου, Βουλευτή ΣΥΡΙΖΑ Ν. Ευβοίας και πρώην Υπουργού, ως εισηγητή, κατά τη συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής του σ/ν του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας «Κύρωση: α) της από 5.8.2021 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου “Έκτακτα μέτρα για την αντιμετώπιση του κινδύνου πυρκαγιών” (Α΄138) και β) της από 13.8.2021 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου “ Έκτακτα μέτρα για την αποτελεσματική προστασία και την ταχεία αποκατάσταση του φυσικού περιβάλλοντος, την άμεση στήριξη των πληγέντων από τις πυρκαγιές του Ιουλίου/Αυγούστου 2021 και συναφείς διατάξεις” (Α΄143) και άλλες διατάξεις»:

«Κύριες και κύριοι συνάδελφοι η επόμενη μέρα της απανθρακωμένης Β. Εύβοιας ξημέρωσε.
Με πολίτες συνειδητοποιημένους που ζητούν κάθαρση για τη μεγαλύτερη περιβαλλοντική, κοινωνική και οικονομική τραγωδία στην ιστορία του νησιού. Κάθαρση με απόδοση ευθυνών και στήριξη των πολιτών.

Για την ολοκληρωτική καταστροφή της Β. Εύβοιας δεν θα σταθούμε μόνο στους άφαντους, ποινικά υπόλογους. Η Ελληνική Δικαιοσύνη καλείται να γράψει τη δική της ιστορία για τις εννιά ημέρες των παθών. Έχουμε εμπιστοσύνη.

Αυτές οι εννιά μέρες που συγκλόνισαν τη Β. Εύβοια θα στοιχειώνουν την Κυβέρνηση και θα κατακαίουν το μύθο του επιτελικού κράτους.

Ο Περιφερειάρχης Στερεάς Ελλάδας, τραγικά εγκαταλελειμμένος τις μέρες της καταστροφής από την Κυβέρνηση και το επιτελικό κράτος, προέβη ψύχραιμα στην καταγγελία και όχι για μια φορά, για εντολή μη κατάσβεσης. Την ενίσχυσε μάλιστα επικαλούμενος αμέτρητες μαρτυρίες συμπολιτών μας και την κορύφωσε λέγοντας ότι “σε πείσμα αυτών των εντολών, ότι πολλοί ηρωικοί πυροσβέστες δούλεψαν με δική τους πρωτοβουλία” .

Τον Περιφερειάρχη που δεν μπορούσε να επικοινωνήσει, όπως ο ίδιος κατήγγειλε τις μέρες της φωτιάς με κανέναν Υπουργό, τον θυμηθήκατε μόλις πλήγωσε το επικοινωνιακό σας μοντέλο, το οποίο με τη δήλωση επανόρθωσης επιχείρησε, δυστυχώς γι’ αυτόν, να υπηρετήσει λησμονώντας τον εαυτό του και τις αμέτρητες μαρτυρίες των συμπολιτών του.

Μια φωτιά που ξεκίνησε από τις παρυφές χωριού της Λίμνης, με πλήρη άπνοια και με εύκολη προσβασιμότητα έκαιγε για 9 ημέρες το νησί, από τον Ευβοϊκό στο Αιγαίο κι από το Αιγαίο πάλι στον Ευβοϊκό. Σ΄ αυτό τον όλεθρο ο αρχηγός της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας σε συνέντευξή του, κυνικά, χωρίς αίσθηση του μεγέθους της καταστροφής και του ρόλου του, αλλά και της ευθύνης του, αυτός ο επιτελικός μας είπε «δεν παρακολουθούσα και πολύ τη Β. Εύβοια, ήμουν αποκλειστικά αφοσιωμένος στην πυρκαγιά της Πάρνηθας, γιατί αυτό ήταν το στοίχημα της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας.»

Επιπλέον, στην εφημερίδα Καθημερινή υπάρχει καταγγελία ότι τις μέρες της τραγωδίας κρίσιμες αποφάσεις για την κατανομή των πυροσβεστικών αεροπλάνων και ελικοπτέρων ελήφθησαν όχι από τους αρμόδιους αξιωματικούς, αλλά από την πολιτική ηγεσία, οδηγώντας σε επιχειρησιακά λάθη (καταθέτω το σχετικό δημοσίευμα).

Κι εδώ τίθεται το μεγάλο ερώτημα: Ποιον υπολογισμό κάνατε κύριοι της Κυβέρνησης εκείνες τις ημέρες του ολέθρου; Τι βάλατε στο ζύγι και εγκαταλείψατε στην τύχη της τη Β. Εύβοια;

Αγαπητοί συνάδελφοι σας καλώ όλες και όλους, να δείτε με τα μάτια σας την τραγική πραγματικότητα, μετά την πύρινη λαίλαπα.

Το κράτος κ. και κ. σ. της κοινωνικής πρόνοιας, που ως Ευρωπαίοι ευαγγελιζόμαστε, οφείλει να διορθώσει τα λάθη και να δημιουργήσει τις κατάλληλες συνθήκες για να ανθίσει ξανά η ζωή όχι μόνο στη Β. Εύβοια, αλλά και σε όλες τις πληγείσες περιοχές.

Χωρίς πειράματα, χωρίς παροτρύνσεις για ευκαιρίες μέσα στην κρίση. Με τις υποδομές που χρειαζόμαστε και τη στήριξη των πληγέντων.

Τώρα στη Βουλή μας καλείτε να συμφωνήσουμε με τη ΠΝΠ, με ημίμετρα που ανοίγουν και πόρτα σε συμφέροντα.

Οι καταγραφές των ζημιών ανέδειξαν ότι οι καταστροφές σε όλη τη χώρα ήταν μεγάλες. Ολόκληρη η παραγωγική δραστηριότητα της Β. Εύβοιας εξοντώθηκε. Αναφέρω χαρακτηριστικά τη Δημοτική Ενότητα Αγίας Άννας, το 100% του δάσους και σχεδόν το 100% της ελαιοκαλλιέργειας που ήταν η βασική δραστηριότητα εξαφανίστηκαν.

Το ίδιο έγινε και στην κτηνοτροφία, στη μελισσοκομία, στη ρητινοκαλλιέργεια και σε όλες τις παραγωγικές μονάδες. Στο τουρισμό ακόμη χειρότερα. Εκτός των ζημιών στις υποδομές, καθολική ήταν η καθίζηση και της τουριστικής δραστηριότητας.

Η απάντηση πρέπει να αφορά στο μέλλον των ανθρώπων.

Πιστεύετε εσείς συνάδελφοι της Ν.Δ. ότι επαρκούν τα μέτρα για να μπορέσουν οι κάτοικοι των περιοχών που επλήγησαν να παραμείνουν στους τόπους τους για την υπόλοιπη ζωή, την δική τους και των παιδιών τους;

Πιστεύετε ότι επαρκούν τα μέτρα της ΠΝΠ για την αποκατάσταση των καταστροφών που έγιναν στους τόπους τους; Απαντήστε και αναφέρομαι ιδιαίτερα στους βουλευτές που έχουν πληγεί οι περιφέρειές τους. Μια πρώτη απόδειξη ότι δεν επαρκούσαν είναι η πολυτροπολογία που καταθέσατε. Και με αυτή δεν επαρκούν.

Γιατί τα μέτρα έχουν περισσότερο επιδοματικό χαρακτήρα, προκειμένου η Κυβέρνηση να απαντήσει στο «επικοινωνιακό δίλημμα» ότι προχωράει στην άμεση ενίσχυση των ανθρώπων έναντι του μελλοντικού σχεδιασμού.

Τα μέτρα ανακούφισης είναι σίγουρα αναγκαία, αλλά δεν μπορούμε να μείνουμε σε αυτά. Το αρνητικό παράδειγμα υπάρχει και είναι του 2007 στην Ηλεία, με κυβέρνηση πάλι της ΝΔ, όπου η συμβολή του κράτους έμεινε στα αρχικά επιδόματα. Αυτό δεν πρέπει να επιτρέψουμε να επαναληφθεί.

Οι κάτοικοι των πληγέντων περιοχών είναι εξοργισμένοι με τα μέτρα σας, γιατί η καταστροφή είναι μεγάλη. Όλοι και δεν εξαιρώ κανέναν δεν θέλουμε η χώρα μας να καταλήξει ένα ξερό τοπίο, με τεράστια αστικά κέντρα, εγκαταλελειμμένα χωριά και τουριστικούς προορισμούς για λίγους.

Εμείς απαντάμε, πως παράλληλα με την περιβαλλοντική αποκατάσταση, που μπορεί να απασχολήσει πολλούς για μεγάλο χρονικό διάστημα, η ανασυγκρότηση της περιοχών της επαρχίας πρέπει να στηριχτεί στους δύο τομείς που επλήγησαν περισσότερο και είναι αυτοί που ζούσαν τον κόσμο ως τώρα: στον τουριστικό και στον αγροτικό.

Έχουμε προτάσεις που πιστεύουμε ότι αν υπηρετηθούν, όχι μόνο δεν θα εγκαταλείψει κανείς το τόπο του, αλλά και θα δημιουργήσουν τις προϋποθέσεις, μέσα από ένα στρατηγικό σχέδιο για την περιοχή, για περισσότερες ευκαιρίες απασχόλησης. Περιμένουμε και την Κυβέρνηση να γίνει πιο συγκεκριμένη με τις δικές της προτάσεις.

Επιχείρησε ο κ. Υπουργός στην ομιλία του στην Επιτροπή να μας πείσει για τη δήθεν χρησιμότητα των αναδόχων αναδάσωσης. Η διάταξη παίζει κρυφτό με συγκεκριμένα συμφέροντα.

Μιλάτε για έργα τεχνητής αναδάσωσης σε εκτάσεις που θα κηρυχθούν αναδασωτέες, γιατί το επιβάλλει το Σύνταγμα, αλλά και γιατί πρέπει να δοθεί η δυνατότητα στη φύση να αναγεννήσει αυτές τις εκτάσεις, που βέβαια έτσι κι αλλιώς θα το κάνει.

Αναδασώνοντας όμως αυτές τις εκτάσεις, ο ανάδοχος εμποδίζει ουσιαστικά τη φυσική αναγέννηση με αποτέλεσμα κάποια στιγμή να μην υλοποιηθεί τίποτα, ούτε του αναδόχου, ούτε της φύσης.

Σε αυτό το σοβαρό ενδεχόμενο ο ανάδοχος που έχει επιλέξει μια έκταση στοχεύοντας σε άλλη χρήση, μπορεί να επικαλεστεί τις διατάξεις του δικού σας νόμου, του 4280/2014 περί περιβαλλοντικού ισοζυγίου για μεγάλες επενδύσεις, που τον καταγγείλαμε τότε ως αντισυνταγματικό, και να δώσει άλλη έκταση ίδιου εμβαδού ή και να κάνει δασοκομικές εργασίες σε άλλες εκτάσεις, όπου θα επιτρέπεται η τεχνητή αναδάσωση.

Κύριε Υπουργέ γνωρίζετε ότι το 50% των δασών της χώρας μας εξακολουθούν να χαρακτηρίζονται αναδασωτέα με παλιότερες πράξεις που δεν έχουν αξιολογηθεί, ούτε και ασφαλώς αρθεί; Αφήνετε κερκόπορτα στα συμφέροντα λεηλασίας του περιβάλλοντος. Και γι’ αυτό καταψηφίζουμε τη ΠΝΠ.

Θα σταθώ για λίγο στις πυρκαγιές για να τονίσω ότι αυτό που επηρεάζει καθοριστικά την εξέλιξή τους και τις καταστροφές που προξενούνται, είναι η προσέγγιση που θεωρεί την καταστολή ως αποκλειστικό εργαλείο αντιμετώπισης των πυρκαγιών, εξαφανίζοντας ουσιαστικά την πρόληψη και την ετοιμότητα στην πρώτη επέμβαση.

Για τους ανησυχούντες, ασφαλώς και δεν μιλάμε για κατάργηση της εναέριας δασοπυρόσβεσης, όταν μάλιστα σε συνδυασμό με την αλλαγή του κλίματος η πιθανότητα να ζήσουμε στο εγγύς μέλλον καταστροφικές πυρκαγιές είναι εξαιρετικά μεγάλη.

Δεν μπορεί όμως να αποτελεί μονόδρομο, πόσο μάλλον όταν σε δύσκολες καιρικές συνθήκες, σε δύσβατες περιοχές και σε νυχτερινές ώρες δεν υπάρχει και καμία δυνατότητα επέμβασης από αέρος.

Επισημαίνω για μια ακόμη φορά ότι η πυρκαγιά δεν είναι φυσικό-καιρικό φαινόμενο, δεν είναι δηλαδή αποτέλεσμα της κλιματικής κρίσης, όπως τεχνηέντως θέλει να παρουσιάσει η κυβέρνηση, αλλά και πολλοί άλλοι που το έχουν κάνει καραμέλα.

Οι συνθήκες που ευνοούν την εξάπλωση των πυρκαγιών, δηλαδή η ξηρασία, η θερμοκρασία, ο αέρας κ.λ.π. είναι που επηρεάζονται από την κλιματική αλλαγή. Όμως πλέον είναι τέτοια τα τεχνικά μέσα που διαθέτουμε, που η άγνοια είναι αδικαιολόγητη.

Η κυβέρνηση γνώριζε πολύ καλά το επίπεδο συναγερμού πυρκαγιών και δήλωνε ότι ο κρατικός μηχανισμός είναι έτοιμος. Αποδείχτηκε όμως, ανύπαρκτος.

Ένας σωστός σχεδιασμός προστασίας από τις πυρκαγιές πρέπει να στηρίζεται κυρίως στην πρόληψη και δευτερευόντως στην καταστολή. Είναι αδιανόητο αυτή την ώρα οι δαπάνες για πρόληψη να μην ξεπερνούν το 10% των δαπανών καταστολής.

Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ δεν έμεινε σε εξαγγελίες. Κάναμε ουσιαστικές παρεμβάσεις, όπως η εκπαίδευση και η απασχόληση στην πρόληψη.

Από το καλοκαίρι του 2018 μέχρι το καλοκαίρι του 2019, μέσω των προγραμμάτων κοινωφελούς χαρακτήρα του ΟΑΕΔ που εποπτευόταν από τις δασικές αρχές, σε 5.000 ανέργους των τοπικών κοινωνιών, μετατρέψαμε την ανεργία τους σε εργασία πρόληψης στα δάση και ταυτόχρονα σε εξειδίκευση για μελλοντική, στο ίδιο αντικείμενο, απασχόληση. Δυστυχώς δεν ανανεώσατε τη σύμβασή τους.

Εμείς επίσης προχωρήσαμε στην αξιοποίηση του πορίσματος Goldammer, στη σύνταξη του οποίου συμμετείχαν πέντε άξιοι ερευνητές του Ινστιτούτου Μεσογειακών Δασικών Οικοσυστημάτων του ΕΛΓΟ Δήμητρα που εποπτεύεται από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, αυτό που αναφερόταν ιδιαίτερα για τη συμμετοχή της δασικής υπηρεσίας στη δασοπυρόσβεση το αγνοήσατε κι αυτό.

Κλείνω με μια έκκληση.
Ο τόπος μου, η Βόρεια Εύβοια, για να ανακάμψει χρειάζεται σαφές και βιώσιμο σχέδιο, δεσμευτική πολιτική γραμμή και σύνδεση με την κοινωνία.

Σας καλώ όλους να τα υπηρετήσουμε.»

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου