Τετάρτη 5 Φεβρουαρίου 2020

Επικίνδυνη η καθυστέρηση στη διαπραγμάτευση της νέας ΚΑΠ



Άρθρο του Βαγγέλη Αποστόλου, βουλευτή ΣΥΡΙΖΑ & πρώην Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης στην Εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ το Σάββατο 1/2/2020


Η διαβούλευση της νέας ΚΑΠ 2021-2027 και η συζήτηση εν γένει για το μέλλον
της ευρωπαϊκής γεωργίας συνεχίζεται σε όλα τα επίπεδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης(Ε.Ε.), έχοντας ξεκινήσει επίσημα από το Μάρτιο του 2017 στο Συμβούλιο Υπουργών Γεωργίας στις Βρυξέλλες. Ακολούθησε τον Νοέμβριο του ίδιου χρόνου η ανακοίνωση της Ε. Επιτροπής για το μέλλον των τροφίμων και της γεωργίας, ενώ τον Ιούνιο του 2018 κατατέθηκαν επίσημα και οι προτάσεις της για τα σχέδια των κανονισμών την νέα προγραμματική περίοδο 2021-2027. 



Από τότε μέχρι σήμερα, μεσολάβησαν πολλά γεγονότα και εξελίξεις που επηρεάζουν την πορεία της διαπραγμάτευσης με συνέπεια να μην έχει ακόμη ολοκληρωθεί, ενώ διαμορφώνουν και ένα πολυσύνθετο πλαίσιο, στις αυξημένες απαιτήσεις του οποίου οφείλει η χώρα μας να ανταποκριθεί με επιτυχία. Αρκεί η σημερινή Κυβέρνηση να αξιοποιήσει τη σημαντική δουλειά που παρέλαβε από τη δική μας Κυβέρνηση, σε όλα τα ζητήματα. 

Οι θέσεις, που σαφώς έχουν καθοριστεί και υπηρετηθεί εκ μέρους μας από την πρώτη στιγμή της διαπραγμάτευσης, ως προς όλα τα κρίσιμα θέματα και ιδιαίτερα σε αυτά των πόρων είναι: 
-η διατήρηση του προϋπολογισμού της ΚΑΠ τουλάχιστον στα υφιστάμενα επίπεδα, 
-η μη συγχρηματοδότηση των άμεσων ενισχύσεων με εθνικούς πόρους, 
-η αποφυγή της πλήρους εξωτερικής σύγκλισης για τα δικαιώματα ενίσχυσης και 
-η προώθηση των αναγκαίων μεταρρυθμίσεων για πιο δίκαιη και με καλύτερη στόχευση εσωτερική σύγκλιση και κατανομή των ενισχύσεων. 

Με τη συμμετοχή μας σε όλα τα φόρα και τα Συμβούλια Υπουργών Γεωργίας που συζητήθηκαν τα θέματα της επόμενης προγραμματικής περιόδου και σε δύσκολες συνθήκες για τη χώρα μας, δημιουργήσαμε ένα θετικό κλίμα για τις θέσεις μας, που μας εξασφάλισε και τις κατάλληλες συμμαχίες. Το κοινό υπόμνημα που υπογράψαμε στη Μαδρίτη το 2017, με τους Υπουργούς Γεωργίας της Ισπανίας, Γαλλίας, Πορτογαλίας, Ιρλανδίας και Φιλανδίας, με το οποίο ζητάμε τη διατήρηση των σημερινών πόρων για την νέα ΚΑΠ ,όχι μόνο υποστηρίχθηκε από άλλους 9 Υπουργούς όταν το παρουσιάσαμε στο Συμβούλιο Γεωργίας στις Βρυξέλλες, αλλά και βρήκε μεγάλη ανταπόκριση. 

Για την αποφυγή της πλήρους σύγκλισης των ενισχύσεων, που η άμεση εφαρμογή της σήμαινε για τη χώρα μας την απώλεια του 50% των άμεσων ενισχύσεων, μετά από δικές μας σκληρές και πολύωρες διαπραγματεύσεις και με την ενεργό συμμετοχή και άλλων χωρών πετύχαμε μία σημαντική αλλαγή, τη διαγραφή στο τελικό κείμενο συμπερασμάτων της Προεδρίας της λέξης πλήρους. Την υπερψήφισαν 23 χώρες, την υιοθέτησε στις τελικές προτάσεις της η Ε. Επιτροπή. 

Μάλιστα για το ίδιο θέμα συντάξαμε μαζί με Ιταλία, Βέλγιο, Ολλανδία, Δανία, Κύπρο και Σλοβενία, που θίγονται από την εξωτερική σύγκλιση των ενισχύσεων, κοινό έγγραφο τεκμηρίωσης των απόψεών μας προς την Ε. Επιτροπή. 

Δεν συμβαίνει όμως το ίδιο και σήμερα, όπου ενώ στις βασικές αρχές διαπιστώνουμε, ότι δεν υπάρχει ή τουλάχιστον δεν διαφαίνεται ουσιαστική διαφοροποίηση των εθνικών μας θέσεων, στην εξειδίκευσή τους παρατηρούνται μεγάλες καθυστερήσεις, οι οποίες θέτουν σε κίνδυνο την επιτυχή διεκδίκησή τους και φανερώνουν αδυναμίες, τόσο στην παρακολούθηση των εξελίξεων και της προόδου των διαπραγματεύσεων όσο και στην διαμόρφωση πλειοψηφικών συμμαχιών με άλλα Κράτη – Μέλη, για την αποτελεσματικότερη προώθησή τους. 

Ειδικά οι καθυστερήσεις είναι μεγάλες στην εξειδίκευση βασικών θεμάτων που άπτονται της διαπραγμάτευσης για τον προϋπολογισμό της νέας ΚΑΠ και για τα σχέδια κανονισμών της νέας περιόδου, αλλά και της κατάρτισης του Στρατηγικού Σχεδίου της ΚΑΠ που πρέπει να υποβληθεί προς έγκριση από τη χώρα μας στην Ε.Ε. εντός συγκεκριμένων προθεσμιών. 

Κι όλα αυτά μέσα σε μια καινούρια πραγματικότητα που διαμόρφωσαν. 

1) Η σύνθεση της νέας Ευρωβουλής που, όπως διαμορφώθηκε μετά τις πρόσφατες εκλογές, διαφοροποιείται σημαντικά από την προηγούμενη και κατά συνέπεια ενδέχεται να παρέμβει στις ασκούμενες πολιτικές, συμπεριλαμβανομένης και της ΚΑΠ, 
2) Η επιλογή του νέου Επιτρόπου της Ε.Ε. για την Γεωργία, του Πολωνού κ. Janusz Wojciechowski, που δημιουργεί νέα δεδομένα ως προς την τακτική, την ουσία και το περιεχόμενο των διαπραγματεύσεων για την νέα ΚΑΠ, 
3) Η έξοδος της Μεγάλης Βρετανίας από την Ε.Ε. (Brexit), με ό,τι αυτό συνεπάγεται ως προς τη διαμόρφωση του τελικού ύψους του προϋπολογισμού της Ένωσης και 
4) Οι πιέσεις που δέχεται ο προϋπολογισμός της νέας ΚΑΠ και από σημαντικές προτεραιότητες που μπαίνουν στο πλαίσιο του νέου πολυετούς δημοσιονομικού πλαισίου και διεκδικούν αυξημένους πόρους, όπως η άμυνα, η εσωτερική ασφάλεια και το προσφυγικό-μεταναστευτικό. 

Για όλους αυτούς τους λόγους απαιτείται άμεσα η λήψη σημαντικών πολιτικών αποφάσεων που θα καθορίσουν τον προσανατολισμό και το περιεχόμενο των εθνικών μας επιλογών. 

Αποφάσεις που έχουν να κάνουν ενδεικτικά με τον τρόπο που θα κατανεμηθούν τα δικαιώματα την νέα περίοδο, τον τρόπο που θα επιτευχθεί η εσωτερική σύγκλιση, τη στόχευση και το ρόλο των συνδεδεμένων ενισχύσεων, την προσαρμογή στις απαιτήσεις της “Πράσινης Συμφωνίας”. Αποφάσεις που θα καθορίσουν επίσης και τις αναπτυξιακές παρεμβάσεις των στρατηγικών στόχων της νέας ΚΑΠ για την ανταγωνιστικότητα, το περιβάλλον και την κοινωνική συνοχή. 

Βέβαια διαφαίνεται μία διετής παράταση στην εφαρμογή της νέας ΚΑΠ, αλλά οι τελικές αποφάσεις για το περιεχόμενο θα ληφθούν επί Γερμανικής Προεδρίας, δηλαδή εντός του 2020. Απαραίτητη όμως προϋπόθεση για τη λήψη των όποιων αποφάσεων αποτελεί η έγκαιρη, επαρκής και ευρεία διαβούλευσή τους με ολόκληρο τον παραγωγικό κόσμο της χώρας. 

Χρειάζεται λοιπόν δουλειά, επαγρύπνηση και αποτελεσματικότητα που δυστυχώς δεν υπάρχει. 


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου