Άρθρο του Βαγγέλη Αποστόλου, βουλευτή ΣΥΡΙΖΑ Εύβοιας και πρώην Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων
Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ το Σάββατο 27/3/2021
Ο αγροτικός χώρος παρότι τελευταία βρίσκεται από πλευράς πολιτικού ενδιαφέροντος σε δεύτερο πλάνο, είναι αυτός που όχι μόνο καλύπτει τις διατροφικές ανάγκες της χώρας, αλλά και διασφαλίζει την κοινωνική συνοχή της υπαίθρου. Κι όλα αυτά τα κάνει έχοντας ως βασικό εργαλείο τους κοινοτικούς πόρους της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής (ΚΑΠ), που φτάνουν στα 20 δις € σε κάθε προγραμματική περίοδο. Σημειώνω ότι τόσοι περίπου είναι και οι πόροι που κατευθύνονται στην ελληνική οικονομία μέσω των λοιπών διαρθρωτικών και επενδυτικών ταμείων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ειδικά οι ενισχύσεις αντιπροσωπεύουν το 50% του αγροτικού εισοδήματος.
Η ύφεση και η πανδημία που βιώνουμε έφερε το λεγόμενο “ταμείο ανάκαμψης’’ της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ε.Ε.) που άλλοι ευελπιστούν ότι θα αποτελέσει ένα μικρό σχέδιο Μάρσαλ και άλλοι φοβούνται, όχι άδικα, ότι θα συνοδευτεί από ένα νέο τύπο δεσμεύσεων ή μνημονίων.
Το αρχικό ποσό του Ταμείου προβλέπεται στα 32 δισ. ευρώ και αναμένεται να διατεθεί τα δύο πρώτα χρόνια της επόμενης προγραμματικής περιόδου (2021 – 2027), τόσο ως επιχορηγήσεις (το μεγαλύτερο μέρος ) όσο και ως δάνεια αναπτυξιακού προσανατολισμού, με περίοδο αποπληρωμής από το 2027 έως το 2058.
Με δεδομένη τη συνολικότερη πολιτική της Ε.Ε. για την οικονομική ανάπτυξη του πρωτογενή τομέα, αλλά και για την περιβαλλοντική και κοινωνική συνοχή των αγροτικών περιοχών, ένα μέρος των πόρων αυτών θα διατεθεί στον αγροτικό χώρο. Δυστυχώς όμως η διαχείριση των κοινοτικών πόρων των αγροτών από τη χώρα μας πάντα ήταν προβληματική, τόσο λόγω των λανθασμένων πολιτικών επιλογών της ίδιας της Ε.Ε., όσο και της δικής μας αδυναμίας στην απορρόφησή τους.
Ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα που παραλάβαμε ως Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων ήταν οι δημοσιονομικές διορθώσεις, πρόστιμα δηλαδή, ύψους 1,3 δις που μας είχαν επιβληθεί τα προηγούμενα χρόνια, εξαιτίας της κακής διαχείρισης των ενισχύσεων και ιδιαίτερα των βοσκοτόπων.
Η κίνηση που κάναμε για να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα σε εθνικό επίπεδο ήταν εμβληματική. Επεκτείναμε με το ν. 4351/2015 για τις βοσκήσιμες γαίες, το χαρακτηρισμό ως βοσκοτόπων και στις δασικές εκείνες εκτάσεις της χώρας μας που έχουν χαμηλή ξυλώδη βλάστηση και βόσκονται.
Πετύχαμε έτσι ένα σημαντικό στόχο, να πείσουμε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να διευρύνει ανάλογα και τον ορισμό των βοσκοτόπων στο κανονισμό Οmnibus, εξασφαλίζοντας με αυτό να γίνουν επιλέξιμες προς ενίσχυση αρκετές βοσκήσιμες γαίες, όπως τα θαμνολίβαδα και τα δασολίβαδα, τα οποία παρέχουν τροφή στην αιγοπροβατοτροφία καθόλη τη διάρκεια του χρόνου.
Ο ορισμός του μόνιμου βοσκότοπου όπως δόθηκε στον Κανονισμό Omnibus ενσωματώθηκε και στην εθνική μας νομοθεσία για την εφαρμογή στη κατανομή των άμεσων ενισχύσεων. Και είχαμε τα πρώτα αποτελέσματα:
1)αυξήσαμε τις επιλέξιμες για την κτηνοτροφία βοσκήσιμες εκτάσεις , πράγμα που μας απέφερε την επιστροφή 445 εκατ. ευρώ από τα πρόστιμα που μας είχαν επιβληθεί από ελέγχους της Ε. Επιτροπής στα έτη 2009 έως και 2012. Ανάλογο αποτέλεσμα θα υπάρξει και για τα υπόλοιπα πρόστιμα και
2)ενισχύσαμε τις θέσεις μας στην αντιμετώπιση της απειλής για πλήρη εξωτερική σύγκλιση των ενισχύσεων, αφού η αύξηση στις βοσκήσιμες εκτάσεις θα συμβάλει στην μείωση της εικονικά υψηλής ανά εκτάριο ενίσχυσης που φαίνεται να απολαμβάνει η χώρα μας.
Αυτό που μένει τώρα να υλοποιηθεί είναι η δημιουργία Εθνικής Γεωγραφικής Πληροφοριακής Βάσης Δεδομένων, με την ονομασία «Βοσκήσιμες Γαίες Ελλάδας», με βάση τα Διαχειριστικά Σχέδια Βόσκησης που πρέπει να συνταχθούν πλέον τα οριστικά, γιατί θα τεκμαίρουν τη χρήση των βοσκήσιμων εκτάσεων. Μόνον τότε θα αξιοποιηθούν σωστά αυτές οι εκτάσεις στο επικαιροποιημένο Σύστημα Αναγνώρισης Αγροτεμαχίων για την επόμενη προγραμματική περίοδο (2021-2027) και ταυτόχρονα θα δοθεί τέλος στα πρόστιμα που απειλούν το ζωτικότερο τομέα της αγροτικής δραστηριότητας, την κτηνοτροφία.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου