Πέμπτη 12 Σεπτεμβρίου 2019

Β. Αποστόλου: Η τραγωδία στο Μάτι μας έφερε μπροστά στην ανάγκη για αντιμετώπιση των προβλημάτων νομιμότητας σε πολλούς οικισμούς της Αττικής.



Αθήνα, 12 Σεπτεμβρίου 2019

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ



Ομιλία του Βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Εύβοιας Βαγγέλη Αποστόλου κατά τη συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής του Σ/Ν του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας «Κύρωση της από 24.07.2019 Π.Ν.Π. «Λήψη μέτρων για την αντιμετώπιση άμεσων κινδύνων και αναγκών στις περιοχές της Περιφερειακής Ενότητας Ανατολικής Αττικής που επλήγησαν από τις πυρκαγιές της 23ης Ιουλίου 2018» (Α΄ 127), σύσταση και καταστατικό λειτουργίας της εταιρείας "Μάτι Ξανά"».

«Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η φωτιά στο Μάτι, πέρα από την τραγωδία που βιώνουν οι συγγενείς των νεκρών και οι πληγέντες, έφερε όλους εμάς μπροστά σε μια αλήθεια. Την αλήθεια ότι ιδιαίτερα στην Αττική υπάρχουν πολλά «Μάτια». Και είναι αλήθεια ότι αυτοί οι οικισμοί αναπτύχθηκαν άλλοι με νόμιμες, άλλοι με νομιμοφανείς και άλλοι με αυθαίρετες διαδικασίες μέσα σε δασικού χαρακτήρα εδάφη.


Υπάρχει δυστυχώς μια περιβαλλοντική και χωροταξική πραγματικότητα, παγιωμένη εδώ και δεκαετίες, η οποία να μην ξεχνάμε ότι έχει ως πρωταγωνιστές τις τότε δικές σας κυβερνήσεις, κύριε Υπουργέ. Αλλά το ζήτημα σήμερα είναι ότι αυτή η πραγματικότητα δύσκολα ανατρέπεται. Αυτό σημαίνει ότι είναι ειδικές οι συνθήκες, ότι χρειάζονται ειδικά σχέδια αντιμετώπισης, γιατί η υπάρχουσα βιομάζα και η συσσωρευμένη καύσιμη ύλη σε συνδυασμό με ένα ακραίο φαινόμενο μπορεί να οδηγήσουν σε εκτίναξη, ανάλογη με αυτή που έγινε στο Μάτι, την οποιαδήποτε πυρκαγιά.

Πρέπει, λοιπόν, να γίνει κατανοητό ότι ανεξάρτητα αν η πυρκαγιά προέρχεται από άγνωστη αιτία, από αμέλεια ή από εμπρησμό, έχει τρομερή δυνατότητα επέκτασης και πρέπει να έχεις σχεδιάσει και προβλέψει πώς να την αντιμετωπίσεις.

Όλοι γνωρίζουμε, αγαπητοί συνάδελφοι, και κυρίως η πολιτεία, την πολεοδομική και οικιστική συγκρότηση αυτών των περιοχών και πώς δομήθηκαν πολλά κτίσματα αυτών των οικισμών. Όμως, οι άνθρωποι που τα κατοικούν πήραν φως, νερό, τηλέφωνο, συνδέθηκαν με τα δίκτυα υπό την ανοχή του κράτους. Και αυτό δημιούργησε μια άλλη, οικιστική και αυτή, πραγματικότητα.

Πρέπει, λοιπόν, να δούμε πώς θα λυθούν αυτά τα προβλήματα, ξεκινώντας κατ’ αρχήν από την πληγείσα περιοχή, το Μάτι. Πολλά μπήκαν στη σχετική συζήτηση με τους εκπροσώπους των κατοίκων στη συνεδρίαση της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου. Μερικά από αυτά σκοντάφτουν στην περιβαλλοντική νομοθεσία και ειδικότερα στη νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας.

Οφείλουμε, όμως, να βρούμε λύση που εκ των πραγμάτων δεν μπορεί να είναι μόνο για το Μάτι. Πρέπει να ακουμπήσουν οι λύσεις που θα βρούμε και τα άλλα «Μάτια». Άρα, πρέπει να δούμε το πρόβλημα και μέσα από αυτήν του τη διάσταση. Να μην κάνουμε πώς δεν το βλέπουμε, να μην λέμε πώς δεν υπάρχει, γιατί ο καθένας από αυτούς τους οικισμούς θέλει έναν σχεδιασμό, μια αντιμετώπιση για το πώς ακριβώς οργανώνεται η προστασία του, πώς οργανώνεται η φύλαξή του, η αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών από τους ίδιους τους κατοίκους.

Όλα αυτά, αγαπητοί συνάδελφοι, σημαίνουν πρόληψη, σημαίνουν έργα, καθαρισμούς, αντιπυρικό σχέδιο, ενημέρωση και συμμετοχή της τοπικής κοινωνίας.

Σημαίνουν, όμως, ταυτόχρονα και πολεοδομικές και χωροταξικές παρεμβάσεις που να καθιστούν υλοποιήσιμες αυτές τις αντιπυρικές δράσεις. Όλα αυτά μπορούν να γίνουν στα πλαίσια της ισχύουσας νομοθεσίας και της νομολογίας του ΣτΕ αρκεί, βεβαίως, να υπάρχει η κατάλληλη τεκμηρίωση.

Αγαπητοί συνάδελφοι, η τραγωδία στο Μάτι δεν μπορούσε να απαντηθεί έτσι απλά με δυο γραμμές. Γι’ αυτό και ο τότε Πρωθυπουργός ο Αλέξης Τσίπρας, όπως ανέφερε προηγούμενα και ο πρώην Πρόεδρος της Βουλής ο κ. Βούτσης, με την ανάθεση στην ομάδα Γκολντάμερ, στην οποία συμμετείχαν και Έλληνες αξιόλογοι επιστήμονες, της σύνταξης πορίσματος για την επόμενη μέρα της πολιτικής προστασίας και ιδιαίτερα της δασοπροστασίας έβαλε το θέμα στην πρώτη γραμμή.

Το πόρισμα, που παραδόθηκε τον Φεβρουάριο του 2019, καταγράφει τις παθογένειες και τα αίτια των πυρκαγιών στην Ελλάδα και προτείνει νομοθετικές ρυθμίσεις για τη ριζική αναδιοργάνωση του μηχανισμού πολιτικής προστασίας, αλλά και ένα γενικότερο πλαίσιο προτάσεων για την πρόληψη και αποφυγή καταστροφικών πυρκαγιών.

Τι κάναμε εμείς, αγαπητοί συνάδελφοι, ως Κυβέρνηση, ξεκινώντας από την τρέχουσα αντιπυρική περίοδο; Αρχίσαμε την εφαρμογή του προγράμματος με δύο σημαντικές αποφάσεις. Η πρώτη ήταν η επαναφορά της Δασικής Υπηρεσίας. Τα έχουμε πει χιλιάδες φορές. Ήταν εγκληματική αυτή η μετάθεση της δασοπυρόσβεσης αποκλειστικά στην πυροσβεστική πετάγοντας έξω ουσιαστικά τη Δασική Υπηρεσία, την πρόληψη από τις τοπικές κοινωνίες. Η δεύτερη απόφαση ήταν η αύξηση της χρηματοδότησης της πρόληψης.

Η σημερινή Κυβέρνηση πρέπει να καταλάβει ότι οι φωτιές υπάρχουν και θα υπάρχουν στη χώρα μας. Εκείνο που πρέπει οπωσδήποτε να λάβουμε σοβαρά υπόψη είναι να τις αντιμετωπίζουμε κατά τρόπο αποτελεσματικό, που σημαίνει ας αφήσουμε στην άκρη τις επικοινωνιακές τακτικές, τις μεγαλοστομίες, που ιδιαίτερα συμβαίνουν την τελευταία περίοδο σε κάθε επεισόδιο πυρκαγιάς, και να σκύψουμε στη λύση που μπορούμε να δώσουμε. Η λύση αυτή υπάρχει μέσα στο πόρισμα που σας είπα προηγούμενα. Είναι ένα πόρισμα το οποίο ξεκινήσαμε εμείς να υλοποιούμε. Πάρτε το, λοιπόν, και εσείς και συνεχίστε να το υλοποιείτε και να μην αφήσετε να πάει χαμένη η ευκαιρία.

Γιατί κάποτε, το 1993, ένα ομόφωνο πόρισμα αντίστοιχης διακομματικής Επιτροπής της Βουλής το 1998 η τότε Κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ το πέταξε στον κάλαθο των αχρήστων. Γι’ αυτό, λοιπόν, σας λέμε, εάν εσείς θέλετε συναίνεση πάνω ιδιαίτερα σε αυτό το ζήτημα, να επαναπροσεγγίσετε το μοντέλο δασοπυρόσβεσης, αλλά κυρίως προς την κατεύθυνση του πορίσματος. Εμείς είμαστε μαζί σας σε αυτή την προσπάθεια.»



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου