Χαλκίδα, 17 Μαρτίου 2022
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Ομιλία του Βαγγέλη Αποστόλου, Βουλευτή ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ Ν. Ευβοίας και πρώην Υπουργού, κατά τη συζήτηση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων: «Διαχείριση, έλεγχος και εφαρμογή αναπτυξιακών παρεμβάσεων για την Προγραμματική Περίοδο 2021 -2027, σύσταση Ανώνυμης Εταιρείας "Εθνικό Μητρώο Νεοφυών Επιχειρήσεων Α.Ε." και άλλες διατάξεις του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων».
“Κύριοι συνάδελφοι θα ξεκινήσω με τις τροπολογίες. Κύριε Υπουργέ νομίζω δεν ξέρετε τι σας γίνεται με τις τροπολογίες. Άλλα ανακοινώνετε, άλλα στηρίζετε, και ιδιαίτερα για ζητήματα που έχουν σχέση με τον αγροτικό χώρο.
Γιατί σας το λέω αυτό; Γιατί πριν περίπου μια εβδομάδα είχε υπάρξει κάποια ανακοίνωση με συγκεκριμένη Υπουργική Απόφαση, που αφορούσε ζητήματα- προβλήματα που έχουν προκύψει μετά την ολοκληρωτική καταστροφή της Β. Εύβοιας.
Αυτό το καταθέσατε αρχικά σε Νομοσχέδιο του Υπ. Οικονομικών, το οποίο συζητείτε αυτή την ώρα στην Επιτροπή Οικονομικών, αλλά το πήρατε πίσω, και το φέρνετε τώρα εδώ ως τροπολογία σ αυτό το Νομοσχέδιο που συζητάμε σήμερα, γιατί θέλετε αύριο που θα μεταβεί κυβερνητικό κλιμάκιο στη βόρεια Εύβοια, να ανακοινώσει, υποτίθεται, τη λύση ζητημάτων, να έχει ήδη περάσει από τη Βουλή. Δηλαδή καθαρά επικοινωνιακή διαχείριση. Ξεκαθαρίζουμε και με τις συγκεκριμένες ρυθμίσεις δεν απαντάτε στην αγωνία των πληγέντων της βόρειας Εύβοιας για να παραμείνουν στα χωριά τους, αυτό είναι το βασικό ζητούμενο και δεν το έχετε μέχρι σήμερα προσεγγίσει.
Κι έρχομαι και σ' αυτά που ανακοινώθηκαν από τον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης σήμερα το πρωί. Μιλάτε για την κατάργηση του ΕΦΚ πετρελαίου από την 1η Ιανουαρίου, γιατί; Αφού το έχετε εξαγγείλει εδώ και 7-8 μήνες, άρα έπρεπε να ξεκινήσει η διαδικασία από την εξαγγελία της.
Επίσης μιλάτε για μείωση του Φ.Π.Α των λιπασμάτων από το 13% στο 6%, όταν υπάρχουν λιπάσματα που είναι στο 24% και ιδίως αγγίζουν κηπευτικές καλλιέργειες, υδρολιπάνσεις, αφορούν το φυτοπροστατευτικό θειάφι και για άλλες ευαίσθητες καλλιέργειες. Ξεκαθαρίστε ότι για όλα αυτά η συγκεκριμένη παρέμβαση φέρνει το Φ.Π.Α στο 6%.
Tο Νομοσχέδιο που συζητάμε σήμερα αφορά κυρίως σε προβλέψεις και δεσμεύσεις της χώρας μας για το τρόπο διαχείρισης των κοινοτικών πόρων του Ταμείου Συνοχής της επόμενης προγραμματικής περιόδου. Σε πολύ μεγάλο βαθμό είναι ίδιες με αυτές του ισχύοντος νόμου του ΕΣΠΑ (4314/2014), γεγονός που σημαίνει ότι δεν έγινε ουσιαστική προσπάθεια βελτίωσης των γραφειοκρατικών διαδικασιών και των λοιπών αγκυλώσεων που προκαλούσαν στην εφαρμογή των κοινοτικών προγραμμάτων και στην απορρόφηση των πόρων την περίοδο 2014-2020. Κι επειδή το 50% αυτών των πόρων αφορούν σε επιδοτήσεις και ενισχύσεις του αγροτικού χώρου θα αναφερθώ, πριν μπω στις παρατηρήσεις μου για το τωρινό νομοσχέδιο, στον τρόπο που διαχειρίστηκαν τις ανάλογες δεσμεύσεις που ανέλαβαν οι κυβερνήσεις της περιόδου 2008-2014.
Θα σταθώ σε 2 περιπτώσεις, τις ανακτήσεις και τις δημοσιονομικές διορθώσεις.
Οι ανακτήσεις αφορούν σε καταλογισμούς, που υποχρεώθηκε από την Ε. Επιτροπή να κάνει η χώρα μας, σε περιπτώσεις που έδωσε ενισχύσεις χωρίς την έγκρισή της. Τέτοιου χαρακτήρα ενισχύσεις θεωρήθηκαν το πακέτο Χατζηγάκη, το 2008 και το 2009, οι ρυθμίσεις των χρεών των συνεταιρισμών, καθώς και άλλες, για τις οποίες η Ε. Επιτροπή ζήτησε συνολικά την ανάκτηση 1,1 δισ. ευρώ.
Σε διαφορετική περίπτωση απειλούσε ότι θα προσφύγει στο Γενικό Δικαστήριο για να ζητήσει την καταδίκη της Ελλάδας για μη συμμόρφωση και την επιβολή σε βάρος της χρηματικής ποινής, απειλώντας μάλιστα ότι θα τη συνδέσει με τις κοινοτικές ενισχύσεις.
Στις δημοσιονομικές διορθώσεις, δηλαδή στα πρόστιμα που αφορούσαν στην κακή διαχείριση των ενισχύσεων, κυρίως της κτηνοτροφίας τα πράγματα ήταν χειρότερα.
Ειδικά από το 2010 έως το 2014, με τη διαχείριση των βοσκοτόπων, όταν στέλνατε τα κοπάδια από την Ήπειρο στην Πελοπόννησο κι από τη Θράκη στη Στερεά Ελλάδα, η Ε. Επιτροπή επέβαλε τέτοια πρόστιμα ύψους 1,3 δις ευρώ.
Το αποτέλεσμα συνολικά για τον αγροτικό χώρο και τον κρατικό προϋπολογισμό ήταν δυσβάσταχτο 2,4 δισ. ευρώ, ένα τίμημα που επιβαρύνθηκε όλη η ελληνική κοινωνία.
Αυτή την κατάσταση βρήκε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ το 2015.
Τι σας παραδώσαμε εμείς το 2019;
Σε πρώτη φάση την επιστροφή από τα πρόστιμα 500 εκατ. ευρώ, ενώ αναμένονται κι άλλες αποφάσεις σε προσφυγές μας για τα υπόλοιπα, που πιστεύουμε ότι θα δικαιώσουν τη χώρα μας.
Στους καταλογισμούς απομειώσαμε το ποσό στα 110 εκατ. ευρώ από 1,1 δις.
Το σημαντικότερο όλων για την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ ήταν ότι καταφέραμε να διαχειριστούμε αυτά τα προβλήματα, βάζοντας τάξη και στις πληρωμές.
Το νομοσχέδιο αφορά διατάξεις για το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων. Στην υλοποίηση του Στρατηγικού Σχεδίου της νέας ΚΑΠ 2023-2027 δεν περιλαμβάνονταν στα αρχικά σχέδια που δόθηκαν στη δημοσιότητα προς διαβούλευση και συνεπώς δεν δόθηκε επαρκής χρόνος στους θεσμικούς φορείς για την εξέταση των συγκεκριμένων άρθρων και τη διατύπωση απόψεων.
Για παράδειγμα προβλέπεται η σύσταση μιας ακόμη Ειδικής Υπηρεσίας για την εφαρμογή παρεμβάσεων του Πυλώνα Ι, γεγονός που δεν τεκμηριώνεται επαρκώς, ώστε να αιτιολογείται η σκοπιμότητά της σε σχέση με υφιστάμενες ανάγκες και αρμοδιότητες των υπηρεσιών του Υπουργείου.
Αντίστοιχα ενστάσεις εγείρονται και για το πλήθος των Επιτελικών Δομών ΕΣΠΑ στα Υπουργεία, των οποίων η αποτελεσματικότητα έχει έντονα αμφισβητηθεί στην τρέχουσα προγραμματική περίοδο, ενώ δημιουργούνται και προβλήματα με τις αρμοδιότητες και την λειτουργικότητά τους σε σχέση με τις οργανικές μονάδες και υπηρεσίες των Υπουργείων.
Οι προβλέψεις του νομοσχεδίου που αφορούν στην επιλογή προϊσταμένων μονάδων και υπηρεσιών του ΕΣΠΑ για τη μεταβατική περίοδο, ουσιαστικά καταστρατηγεί την αξιοκρατική διαδικασία που θεσπίστηκε και ξεκίνησε να εφαρμόζεται επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, δημιουργώντας εύλογα ερωτηματικά για τις προθέσεις της σημερινής κυβέρνησης (τακτοποίηση ημετέρων στις θέσεις ευθύνης).
Για να μη γκρινιάζετε κ. σ. της Ν.Δ. αναφέρω και κάτι θετικό, την πρόβλεψή σας για ορισμό της ΕΔΕΛ ως φορέα πιστοποίησης του ΟΠΕΚΕΠΕ, ως οργανισμού πληρωμών της ΚΑΠ.
Είναι στη σωστή κατεύθυνση, καθώς πρόκειται για Δημόσια αρχή με μεγάλη εμπειρία στους ελέγχους (είναι ήδη αρχή ελέγχου για το ΕΣΠΑ), ενώ εξοικονομούνται και πόροι που αναλώνονται σε συμβάσεις του ΟΠΕΚΕΠΕ με ιδιωτικές εταιρίες για το συγκεκριμένο έργο.
Αυτό που χρειάζεται η ΕΔΕΛ είναι να στελεχωθεί με το απαραίτητο γεωτεχνικό προσωπικό.
Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει νευραλγικές αρμοδιότητες επιτελικού και ελεγκτικού χαρακτήρα να διατηρούνται στον δημόσιο τομέα και όχι να εκχωρούνται σε ιδιώτες, κάτι που θα πρέπει να διασφαλιστεί και με τον συγκεκριμένο νόμο για το σύνολο του ΕΣΠΑ.
Εμείς κ.σ. της Ν.Δ. καταθέτουμε προτάσεις και λύνουμε προβλήματα.
Τι κάνετε εσείς; Συνεχίζετε να χαρακτηρίζετε εποποιία τη κυνική ομολογία του Δημάρχου Σπάρτης ότι με το μοίρασμα χρημάτων στην Ηλεία, παραμονές των εκλογών του 2007, η Ν.Δ. «γύρισε το παιχνίδι».
Κλείνω με ένα ερώτημα. Δε θα απαντήσει τελικά κάποιος και ιδιαίτερα ο τότε πρωθυπουργός για αυτές τις τακτικές;”
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου