Τετάρτη 20 Μαρτίου 2013

Προτεινόμενο Λειτουργικό και Οργανωτικό Μοντέλο της διοικητικής αναδιοργάνωσης των Περιφερειακών Υπηρεσιών Τουρισμού


Προς τους κ.κ. Υπουργούς
-       Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης
-Τουρισμού

Στην προσφάτως ανακοινωθείσα, εισήγηση του Κυβερνητικού Συμβουλίου Διοικητικής Μεταρρύθμισης για το Λειτουργικό και Οργανωτικό Μοντέλο της διοικητικής αναδιοργάνωσης του τουριστικού τομέα,  περιλαμβάνεται μεταξύ άλλων, η κατάργηση (με ταυτόχρονη συγχώνευση), μεγάλου αριθμού των Περιφερειακών Υπηρεσιών Τουρισμού (Π.Υ.Τ.).
 Συγκεκριμένα, προβλέπεται     :
1. Η μείωση των Περιφερειακών Υπηρεσιών (Π.Υ.Τ.) σε επτά (7) από δεκατέσσερις (14) που υπάρχουν σήμερα (ποσοστό -50%).
2. Η συγχώνευση των Π.Υ.Τ:
               i.Πελοποννήσου, Δυτικής Ελλάδος και Ιονίων Νήσων, με έδρα την Πάτρα.
              ii.Στερεάς Ελλάδας και Θεσσαλίας, με έδρα τη Λάρισα.
             iii.Ηπείρου και Δυτικής Μακεδονίας με έδρα τα Ιωάννινα.
             iv.Κεντρικής Μακεδονίας και Ανατολικής Μακεδονίας Θράκης, με έδρα τη Θεσσαλονίκη.
              v.Βορείου Αιγαίου, Κυκλάδων και Δωδεκανήσου, με έδρα τον Πειραιά.
3. Η διατήρηση των υφιστάμενων Π.Υ.Τ. Αττικής και Κρήτης, με έδρα την Αθήνα και το Ηράκλειο, αντίστοιχα.
4. Η κατάργηση όλων των υφιστάμενων Γραφείων Υποστήριξης και Πληροφόρησης και η δημιουργία τριών νέων Γραφείων Υποστήριξης, σε τρεις Περιφερειακές πρωτεύουσες (Κέρκυρα, Ρόδος και Μυτιλήνη).

Από την προτεινόμενη αναδιοργάνωση των Π.Υ.Τ., προκύπτει ότι ο σχεδιασμός, αντί να λαμβάνει υπ’ όψιν τα κρίσιμα, από τουριστική άποψη, χαρακτηριστικά των Περιφερειών και των τουριστικών επιχειρήσεων που εδρεύουν σε αυτές, κινείται αποκλειστικά με γνώμονα τη μνημονιακή υποχρέωση για μείωση του λειτουργικού κόστους και των δαπανών του δημοσίου τομέα.
Κριτήρια αναδιοργάνωσης των Π.Υ.Τ., όπως ενδεικτικά, ο αριθμός και η περιφερειακή κατανομή των τουριστικών επιχειρήσεων, η ενδοπεριφερειακή διασπορά τους, το διοικητικό βάρος και τα κόστη που συνεπάγεται η εξυπηρέτησή τους (ανάλογα με το είδος, την ταξινόμηση, τις λειτουργικές και ποιοτικές προδιαγραφές τους), η διασφάλιση ισοδύναμης πρόσβασης των επιχειρηματιών στις δομές διοικητικής υποστήριξης, πληροφόρησης και εξυπηρέτησης, φαίνεται ότι δεν έχουν ληφθεί καθόλου υπ’ όψιν, κατά το σχεδιασμό.
Επιπλέον, ο σχεδιασμός φαίνεται να αγνοεί επιδεικτικά το άρθρο 101, παρ. 4 του ελληνικού Συντάγματος, στο οποίο αναγνωρίζεται η νησιωτική ιδιαιτερότητα, καθώς και τις προτάσεις κοινοτικών και εθνικών μελετών, όπως η πρόσφατη Γνωμοδότηση της Ευρωπαϊκής Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής με θέμα «Ειδικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα νησιά» (2012/C 181/03), που λαμβάνουν υπ’ όψιν τα δημογραφικά και άλλα ειδικά χαρακτηριστικά των νησιωτικών περιοχών της Ε.Ε., καταδεικνύοντας τη μεγάλη σημασία που έχουν για τους κατοίκους των νησιών οι μεταφορές (συγκοινωνιακή πρόσβαση, εδαφική συνέχεια), το περιβάλλον, ο τουρισμός και η πρόσβαση στις δημόσιες υπηρεσίες.


Είναι χαρακτηριστικό ότι, με βάση το σχέδιο, η Π.Υ.Τ. Αιγαίου, με έδρα τον Πειραιά, θα κληθεί να εξυπηρετήσει 10.366 ξενοδοχειακές μονάδες που λειτουργούν στα νησιά του Αιγαίου (πλην Κρήτης) και που αντιστοιχούν στο 32% των ξενοδοχειακών μονάδων της χώρας και στο 30% της συνολικής δυναμικότητας.
Με την εφαρμογή αυτής της πρότασης αναδιοργάνωσης, οι τουριστικές επιχειρήσεις που λειτουργούν σε νησιωτικές περιοχές (π.χ. Αιγαίο, Δωδεκάνησος, Ιόνια Νησιά, Σποράδες) ή σε ορεινές και απομακρυσμένες περιοχές (π.χ. Δυτ. Μακεδονία, Ανατ. Μακεδονία – Θράκη), θα επιβαρυνθούν με υπέρμετρα, δυσανάλογα κόστη για τη διεκπεραίωση ακόμη και των απλούστερων διοικητικών τους συναλλαγών, ενώ το επενδυτικό ενδιαφέρον για τον εκσυγχρονισμό τους ή την ανάπτυξη νέων τουριστικών δραστηριοτήτων θα μειωθεί δραματικά.
Ταυτόχρονα όμως με τα παραπάνω, η προτεινόμενη αναδιοργάνωση καθιστά αβέβαιο το εργασιακό μέλλον των υπαλλήλων που υπηρετούν στις Π.Υ.Τ., δεδομένης της κατάργησης-συγχώνευσης των υπηρεσιών τους, υπαλλήλων που αποδεδειγμένα διαθέτουν εξειδικευμένες γνώσεις, εμπειρία και ικανότητες, για την επιτυχή και αποτελεσματική άσκηση των καθηκόντων τους.
Τέλος, η εφαρμογή των προτεινόμενων καταργήσεων-συγχωνεύσεων, σε συνδυασμό με τις απολύσεις εξειδικευμένου προσωπικού, είναι βέβαιο ότι θα οδηγήσουν σε πλήρη αδυναμία ουσιαστικού ελέγχου της σύννομης λειτουργίας των τουριστικών επιχειρήσεων, με απρόβλεπτα αποτελέσματα, ως προς την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών και την ασφάλεια των τουριστών - επισκεπτών.

 Κατόπιν τούτων, ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:
1. Με βάση ποια κριτήρια, καταρτίστηκε το συγκεκριμένο σχέδιο αναδιοργάνωσης των Περιφερειακών Υπηρεσιών Τουρισμού;
2. Ποιά συγκεκριμένα μέτρα προτίθεστε να λάβετε, ώστε να αποτραπεί η δυσανάλογη χρονική και οικονομική επιβάρυνση των επαγγελματιών του τουρισμού, που θα αναγκάζονται να ταξιδεύουν σε μεγάλες αποστάσεις για τη διεκπεραίωση των διοικητικών τους συναλλαγών;
3. Με ποιά συγκεκριμένα μέτρα προτίθεστε να διασφαλίσετε την εύρυθμη λειτουργία των δομών που σχεδιάζεται να αναδιοργανωθούν, ιδιαίτερα στη νησιωτική χώρα και ενόψει της έναρξης της νέας τουριστικής περιόδου;
4. Ποιά μέριμνα έχει ληφθεί, ώστε να διασφαλιστούν οι θέσεις εργασίας των υπό κατάργηση ή συγχώνευση Περιφερειακών Υπηρεσιών Τουρισμού;
5. Ποιές εκτιμάτε ότι θα είναι οι επιπτώσεις της προτεινόμενης αναδιοργάνωσης στο υφιστάμενο σύστημα ελέγχου των τουριστικών επιχειρήσεων, με γνώμονα την επάρκεια, την αντικειμενικότητα και την αποτελεσματικότητά του; 


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου